Han vill lyfta begagnathandeln med hjälp av paketboxar

Yowhans Tedros, säljare på Bring, tror stenhårt på återbruk. Nu vill han locka storpublik till andrahandsbutikerna med hjälp av paketboxar.

- Alla vinner på det här, säger han.
 

Handlar du mycket secondhand? Om inte så hoppas Yowhans Tedros kunna ändra på det – och det ska ske genom utplacering av paketboxar.

Han jobbar som säljare på logistikföretaget Bring. Sedan drygt ett år är det bolagets satsning på paketboxar som gäller för honom.

- Vi har bra fart i utrullningen och är på plats med våra boxar på flera håll i landet nu, säger Yowhans Tedros.

Vill främja secondhand

För honom handlar det dock om mer än att maxa antalet utplaceringar. Yowhans Tedros ser satsningen som ett sätt att främja mer hållbara konsumtionsvanor och locka fler konsumenter in i den cirkulära ekonomin.

- Min tanke är att den som handlar på nätet ska hämta ut sitt paket i ett skåp som står i anslutning till en andrahandsbutik. Förhoppningsvis kikar kunden samtidigt in i butiken och ser att mycket går att köpa begagnat i stället för nytt.

Paketboxarna blir därmed ett klister mellan digital och fysisk handel. Detta gäller naturligtvis för de flesta typer av butiker, men för Yowhans Tedros är det begagnatmarknaden som är hetast just nu.

Fick en fullträff

Nyligen fick han till en riktig fullträff. Tillsammans med Stadsmissionen i Stockholm har han kommit överens om utplacering av Brings gröna boxar på ett flertal adresser. Utrullning till butikerna görs efter sommaren.

- Jag har själv varit kund länge hos dem så det känns jättekul. Alla vinner på det här eftersom det är väldigt bra placeringar för oss och för att det dessutom kan lyfta handeln med återbrukade kläder och prylar, säger Yowhans Tedros.

Han för samtidigt diskussioner med andra secondhand-verksamheter. Förhoppningen är att parallellt kunna knyta till sig kedjornas e-handel och på så sätt öka andelen andrahandsförsäljning även på nätet.

Ett ökat intresse

Intresset för begagnat-shopping är just nu mycket stort. Under våren rapporterades om försäljningsrekord och bland annat kan Röda Korset redovisa en ökning på 26 procent i sina butiker mellan 2022 och föregående år. Orsaken uppges främst vara tuffare privatekonomi hos svenska hushåll.

Lyftet för secondhand drivs även av en ökad medvetenhet kring hållbar konsumtion, vilket rimmar väl med Brings arbete för minskad klimatpåverkan.

Bolaget har som mål att alla leveranser ska göras med fossilfria drivmedel när 2025 är slut. Liknande ambitioner finns för terminaler och fastigheter där exempelvis solceller och elektrifiering utgör en viktig del av omställningsarbetet.

Detta är en paketbox

  • Brings paketboxar är lösningen för den som vill hämta paket när det passar i den egna planeringen. 
  • Paketboxarna är placerade på publika platser i och omkring Malmö, Göteborg och Stockholm. 
  • Totalt har Bring paketboxar på ungefär 100 platser.
  • De flesta står utomhus, så att det enkelt och smidigt ska gå att hämta paket under dygnets alla timmar.
  • Siffror som Bring tagit fram visar att ungefär 30 procent av dem som hämtar paket från boxar också handlar i butiken där paketboxen är placerad.

Läs mer om Brings paketboxar här.