Han vill skapa en butikskänsla på e-handelssajterna: ”Mer personligt”

"De flesta har haft samma typ av sajt i 15 år"

5,6 miljoner. Så mycket har Halmstads-startupen Qiwio tagit in hittills. Vad de gör? Jo, säljer en plattform till e-handlare – en tjänst som gör att man kan skapa interaktiva filmer och bilder på e-handelssidor.

De e-handlare man knutit till sig hittills är Tenson, AJ Produkter och Blugiallo. Man för även samtal med Lagerhaus och Footway Group.

Annons

Omsättningsmålet ligger i år på 2 miljoner – och målet på ett års sikt är intäkter på 10 miljoner.

Jag fick iden till Qiwio under tiden som jag drev byrå inom filmproduktion i Halmstad 2018. Några av våra kunder frågade oss om vi kunde hjälpa dem att öka ROI på deras videoproduktioner och visa säljresultat som direkt kunde härledas till en kampanjvideo, säger Amin El-Bekry, vd och grundare, till Ehandel

Han kom sedan istället på att han kunde skapa en interaktiv videolösning för mindre företag. Och i mars 2020 var plattformen klar.

Vi pratade också med e-handelsföretag och förstod att liknande interaktiv videoteknik kunde användas på e-handelsplattformar för att förhöja kundens shoppingupplevelse.

Ligger e-handeln generellt efter på det här området?

De flesta e-handelsföretag har haft samma typ av hemsidor länge och erbjudit samma typ av köpupplevelse i 15 år. Det här lämnar mycket att önska när det gäller kundens shoppingupplevelse.

Företaget vill skapa en mer sömlös shoppingupplevelse. Amin El-Bekry anser att många e-handelssajter idag är uppbyggda med några sidor för inspiration och andra med produkter.

Nu vill han hjälpa e-handlare att komma bort från den uppdelningen.

Annons

Vårt mål är att sammanfläta inspiration med shopping med hjälp av interaktiv video. Resultatet? En mer engagerande, personlig och interaktiv shoppingupplevelse som är närmare butiksupplevelsen och som resulterar i högre session duration och högre konvertering.

Annons