Klart: Handeln i stor förändring – e-handeln pekas ut som vinnare

En av fem butiker borta.

Sedan inledningen av coronakrisen har handeln kommit med nyheter i stort sett dagligen. En del aktörer har sålt som aldrig förr medan andra har haft det betydligt tuffare. Nu visar en ny sammanställning från Svensk Handel att viruset kommer att ha en förstärkande effekt på den omställning som branschen befunnit sig i sedan en tid tillbaka.

I sin nya rapport "Läget i handeln 2020" pekar branschorganisationen ut fem övergripande trender. De är en växande e-handel, konsolideringar i branschen, en framflyttning av e-handelsplattformarna, en mer värderingsstyrd handel samt fler butiker i segmenten lågpris och lyx.

Annons

Förändringstrycket i handeln är kraftfullt och det kommer inte att finnas tid för en andningspaus för de företag som tar sig igenom krisen. Digitaliseringen accelererar och den internationella konkurrensen ökar, vilket gör att marginalerna i branschen är lövtunna, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Lågprishandeln ökar

Enligt Svensk Handel sker tillväxten i handeln numera främst på nätet, även om lågprishandeln också går bra. Den utgör numera 13,8 procent av den totala detaljhandeln.

Lågprishandeln har blivit folklig och vi ser hur lågprisbutiker även öppnar i stadskärnorna. En ökad ekonomisk osäkerhet i kölvattnet av coronakrisen banar väg för en fortsatt tillväxt, säger Karin Johansson.

Sedan finanskrisen för drygt ett decennium sedan har nästan vart femte handelsföretag försvunnit, enligt Svensk Handels beräkningar. Störst uppges tappen vara inom mode, inredning, hemelektronik och möbler. Samtidigt har det skett en tillväxt på nätet inom just de områdena. Sex av tio böcker, var tredje elektronikprodukt och vart femte klädesplagg säljs enligt uppgift i dag på nätet.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!