Handelsexperten om Amazon.se och livsmedel: ”Inte ett hot”

Branschen som går säker?

Fortfarande återstår en del frågetecken kring Amazons svenska lansering men sedan en tid tillbaka står det åtminstone klart att den är på gång. I väntan på mer exakta nyheter fortsätter spekulationerna om vad e-handelsjättens intåg kan komma att innebära.

Nyhetsstartupen Agfo, som skriver om utvecklingen inom livsmedelsförsäljning och matproduktion, har undersökt vad Amazon.se kan komma att innebära för den svenska livsmedelsbranschen. Om det är någon bransch - förutom möjligtvis mode - där Amazon varit lite svagare, så är det kanske just inom mat. Och livsmedel verkar inte heller vara det område som e-handlaren i första hand vill satsa på i Sverige. På sin sida för svenska leverantörer listar nämligen Amazon elektronik, husgeråd, böcker, kontorsmaterial, datorer, sportartiklar och produkter till sällskapsdjur. Men inte livsmedel.

Annons

Jag tror inte att Amazon är ett hot vare sig på kort eller medellång sikt när det gäller livsmedel. Mat är en så pass komplex kategori att få till på nätet, så man kommer att satsa på alla andra kategorier innan man ger sig i kast med maten, säger Jonas Arnberg, vd på HUI, till Agfo.

"Det enda område där Amazon misslyckats"

För ett par år sedan släppte HUI rapporten "Vad händer när Amazon kommer?", där det konstaterades att möbler, mode och livsmedel var områden som Amazon beräknades få svårt att ta marknadsandelar inom i Sverige.

Mat är det enda område där Amazon har misslyckats i USA. Men vad vet vi om framtiden, då kan naturligtvis allt hända, säger Jonas Arnberg.

På hemmamarknaden USA har Amazon trots allt gjort stora satsningar på mat och andra dagligvaror. För några år sedan köpte företaget Whole Foods Market och Amazon har även etablerat Amazon Go, som är en kedja med helautomatiserade butiker. Enligt Agfo har öppnandet av nya Amazon Go-butiker dock gått betydligt långsammare än väntat.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!