Handelsjätten satsar på eget metaverse – riktar sig till barn

"Vi vet att våra kunder tillbringar massor av tid där".

Datorspelsjätten Roblox och detaljhandlaren Walmart har slagit sina kloka huvuden ihop. Walmart hoppas nu nå Roblox över 50 miljoner dagliga användare med en ny satsning vid namn Walmart Land.

Det handlar om ett virtuellt lekland med olika inslag för barn. Och baktanken är inget man hymlar med.

Annons

Den ultimata virtuella leksaksdestinationen i Roblox, precis i tid för de ack så verkliga semesterönskelistorna, skriver Walmart.

Walmart Land kommer att erbjuda olika lekar och virtuella “öar” med olika teman som exempelvis “Electric Island”. Det ska även bjudas på olika spel i spelet, där användarna kommer att möta leksaksvarumärken som L.O.L. Surprise!, Paw Patrol och Razor Scooters.

Det handlar alltså om att marknadsföra sig till barn och nå nästa generation. Det ska dock också gå att köpa virtuella tillbehör som Skullcandy-hörlurar och Fitbit-armband i Walmart Land.

Roblox är en av de snabbast växande och största plattformarna i metaverse, och vi vet att våra kunder tillbringar massor av tid där. Så vi fokuserar på att skapa nya och innovativa upplevelser som gör dem exalterade, något vi redan gör i de samhällen där de bor, och nu i de virtuella världarna där de spelar, säger William White, marknadschef på Walmart.

Annons