Handlarens svar på ombudsrisken: ”Påverkar inte lönsamheten”

Tar bort kostnaden tills vidare.

Hur ska det gå med årets Black Week med tanke på den ökade smittspridningen i samhället? Den frågan har på senare tid varit uppe för diskussion hos den Blekingebaserade e-handeln Maskinklippet. Efter en del begrundande kom företaget fram till att det här året knappast är som vanligt, och att man som e-handlare därför behöver tänka nytt.

Den gemensamma faktorn vi kom fram till och som jag tror kan bli ett negativt inslag för branschen var att miljön ute hos ombuden från Black Week och några veckor framåt inte kommer att vara en plats lämplig att befinna sig på med anledning av det tryck som kommer att uppstå där och samtidigt skapar det en obehaglig upplevelse för många att behöva ställa sig och köa för att hämta ut sina beställningar när man valt att lägga sina order i en trygg miljö, konstaterar Stefan Olsson, vd på Maskinklippet.

Annons

När läget väl var klarlagt var steget inte långt från ord till handling. Från och med i dag tar företaget inte längre betalt för extrakostnaden för tilläggstjänsten "Hemleverans till dörren". Beslutet gäller tills vidare.

Hur mycket beräknar du att det kommer att kosta er att erbjuda den här extra servicen kostnadsfritt?

Då Maskinklippet har en relativt hög snittorder så kommer det inte att påverka lönsamheten nämnvärt och då vi tror att köpupplevelsen med trygg hemleverans uppskattas så hoppas vi att volymökningen ska kompensera en del av den extra kostnaden på sista raden. Dessutom kommer det att vara begränsat under x antal veckor beroende på utvecklingen både i samhället och även på utfallet av erbjudandet.

Utöver kostnadsfri hemleverans kommer Maskinklippet att köra ett antal större kampanjer i samband med Black Week. Stefan Olsson lovar att inkludera olika produktkategorier och erbjuda "unika kategorierbjudanden lämpliga för årstiden".

Spontant känns det kanske inte som den tid på året då flest köper maskiner?

Nej, man ger kanske inte bort en trädgårdstraktor i julklapp men Black Week är historiskt en stor försäljningstid för oss. Vi har mycket utöver maskiner så som verktyg och arbetskläder och dessutom skulle jag tro att vi är en av Sveriges största återförsäljare av skog- och trädgårdsmaskiner för de små arbetarna.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!