Search
Close this search box.
ANNONS

Handlarna fick inte pengar - nu svarar Fyndiq

Izabella Borowska
izabella@influens.se

Dela artikeln:

"Har precis avslutat ett rekordรฅr med vinst".

ANNONS

Efter att marknadsplatsen Fyndiq flyttade รถver till en ny plattform har en del sรคljare upplevt problem med att fรฅ sina utbetalningar. Det vittnar flera sรคljare om i Facebook-gruppen "Vi som sรคljer pรฅ Fyndiq", sรคger en handlare till Ehandel.

I stort sett har alla handlare haft svรฅrt att fรฅ utbetalningar sedan Fyndiqs nya plattform togs i bruk under hรถsten, och man fรฅr inga svar pรฅ frรฅgor om utbetalningarna frรฅn Fyndiq heller.

Vi hรถrde av oss till Fyndiqs vd och grundare Fredrik Norberg som bekrรคftar problemen, men fรถrklarar att man har lรคget under kontroll.

Vi har haft lite problem, sedan migreringen, och ett antal handlare har tyvรคrr hamnat i klรคm av olika anledningar. Dels har det varit ofรคrdiga kontouppgifter i vissa fall och i andra har det helt enkelt handlat om tekniska problem. Men vi har nu kontaktat alla sรคljare nu.

Hur mรฅnga sรคljare handlar det om?ย 

Det var nรฅgra stycken fรถrra mรฅnaden, och nu var det en handfull ungefรคr som har haft nรฅgra efterslรคpningar i utbetalningar dรฅ. Utav 1000 handlare sรฅ kanske det gรคller fem eller ett tiotal just nu, sรคger Fredrik Norberg.

Det รคr beklagligt att detta har intrรคffat, men vi hรฅller kontakten med dem alla och hรฅller pรฅ att lรถsa det sรฅ snabbt som mรถjligt.

Han understryker att det helt enkelt รคr vรคldigt olyckligt att vissa handlare har haft problem med utbetalningarna, och att det abolsut inte handlar om nรฅgot annat รคn tekniska svรฅrigheter.

Lร„S ร„VEN: Fyndiq dubblade: Sรฅlde fรถr 45 miljoner under kรถpfesten

Det har inget att gรถra med vรฅr kassa eller likviditet. Vi har aldrig haft sรฅ starka finanser som vi har nu och har precis avslutat ett rekordรฅr med vinst. Hela julhandeln har vi ocksรฅ haft enorm tillvรคxt, jรคmfรถrt med fรถrra รฅret, sรคger Fredrik och fortsรคtter:

Sรฅ dessa problem รคr inget som vi har gjort medvetet, eller fรถr att vi vill tjรคna rรคnta och sรฅ vidare. Det handlar helt enkelt om att en sรฅ stor migrering av en sรฅ stor plattform som vรฅr sรฅ har det tyvรคrr uppstรฅtt lite tekniska problem pรฅ vรคgen.

Nรคr uppskattar ni att de tekniska problemen kommer att vara helt lรถsta?

Vi trodde redan fรถrra mรฅnaden att det skulle vara รฅtgรคrdat, men dรฅ visade det sig att det var ett par till. Men vi hรฅller pรฅ att jobba med detta hela tiden och framfรถr allt har vi koll pรฅ detta manuellt, sรฅ att handlare inte blir av med pengar eller inte fรฅr betalt fรถr sin fรถrsรคljning. Sรฅ det sรคkerstรคller vi manuellt. Men det รคr just alla vรฅra automatiseringar som vi har, som har stรคllt till det. Sรฅ vitt vi vet nu, sรฅ ska allt vara fixat och ordnat kring detta.

Enligt tipset vi fick upplevde รคven vissa sรคljare att de inte fick hjรคlp av er, nรคr dessa problem kom upp. Vet du nรฅgot om detta?

Nรฅgot som vi faktiskt ser รถver nu รคr vรฅr kundtjรคnst, som finns fรถr bรฅde handlare och kunder. I och med att vi har haft en sรฅ otrolig fรถrsรคljning mot konsumentsidan sรฅ har de varit vรคldigt รถverbelastade just nu. Det har tyvรคrr spillt รถver pรฅ handlar-supporten.

Det รคr nรฅgot som inte har med de tekniska problemen att gรถra. Men alla ska nu ha fรฅtt svar och vi, antingen jag, vรฅr CFO seller vรฅr fรถrsรคljningschef, har kontaktat alla berรถrda handlare, avslutar Fredrik Norberg.

Dela artikeln: