ANNONS

Hanna Friberg om samarbetet med Bubbleroom: "Behöver ingen röd tråd"

Hanna Friberg i plagg från sin kollektion
ANNONS

"Man brukar ha press på sig".

För exakt två veckor sedan lanserades Hanna Fribergs första modekollektion på fyra år. Vid lanseringen pratade Influens.se med både Hanna och Bubblerooms sortimentschef Veronica Högfeldt, om hur samarbetet gick till. Nu talar Hanna ut om arbetet bakom kollektionen i podden "Måndagsvibe", som Hanna driver med sin branschkollega Lovisa "Lojsan" Wallin.

LÄS ÄVEN: Efter fyra år – Hanna Friberg släpper eget: ”Personligt och roligt”

Lanseringen gick skitbra! Över förväntan! Jag märkte att folk gillade plaggen, men de är lite av det dyrare slaget, säger Hanna Friberg.

Lovisa Wallin instämmer och fyller i med att "det var ganska saftiga priser". Hanna svarar:

Det är bra glittrigt material, och man tappar inte stenar direkt. Men det har gått skitbra, många grejer tog snabbt slut, så det känns jättekul.

På frågan om hon hade saknat att designa en kollektion, svarar Hanna:

Det som var roligt med det här samarbetet var att jag för det första fick så otroligt mycket frihet i vad jag ville göra. Och jag fick verkligen vara med och bestämma mycket kring kampanjen och allt sånt. Det har jag dock fått innan med, men inte på samma nivå.

Sen tycker jag det var kul att bara göra ett fåtal plagg. Annars brukar man ha press på sig, där det kan sägas att "man ska göra tjugo plagg för det måste vara en hel kollektion, och allt måste ha en röd tråd". Men nu var de lite som "du behöver ingen röd tråd, gör vad du vill".

Lovisa Wallin, som tidigare också gjort egna kollektioner, berättar om sin upplevelse:

Jag kan förstå det, för när man ska sätta sig ner och vara kreativ så kanske man bara kommer fram till fyra eller fem plagg som man verkligen "dör för". Sen letar man vidare efter inspiration... Så är det för mig i alla fall. Man har ju oftast typ fem plagg i en hel kollektion som man dör för.

Det här var Hannas första kollektion på fyra år, och fler kan hon tänka sig att göra, säger hon:

Om jag ska göra fler sånna här grejer i framtiden så vill jag att det ska vara lite mindre kollektioner.

Blir det fler? frågar Lovisa.

Vi har ju inte sagt någonting än. Men jag kan absolut tänka mig det, svarar Hanna.

Lovisa fyller i med en snabb följdfråga: Med Bubbleroom då? Eller med ett annat företag?

Jag vet inte. Jag är öppen för förslag, avslutar Hanna Friberg.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se