Här är 18-åringens AI-tjänst för e-handel – tar in 25 miljoner

"Ingen i Sverige har tillräckliga resurser".

En DVD-film till en jacka eller varför inte en tröja till en kaffekopp? E-handlarnas produktrekommendationer som är tänkta att bidra till merförsäljning kan i en del fall förmodligen få motsatt effekt.

Problemet? Rekommendationstjänsterna bygger på för lite data. Det menar i alla fall Oliver Edholm, som beskriver sig som “världens yngsta AI-forskare” när vi når honom på telefon.

Annons

Fick jobb på Klarna som 15-åring

I början av året, när Oliver Edholm var endast 17 år gammal, grundade han AI-tjänsten Depict.AI som nu har samlat handelsföretag som MQ, Staples, Svenskt Tenn, Edblad och Kitchentime. Som nybliven 18-åring har han nu fyllt på kassan med totalt 25 miljoner från 23 investerare som bland andra EQT, Northzone, Fredrik Hjelm (VD & grundare av Voi) och Johannes Schidlt (VD & grundare av Kry).

Istället för att titta på transaktionsdata så fungerar vår AI mer som en människa gör. För tio år sedan var detta inte möjligt men det är det nu. AI som är baserad på transaktionsdata hade fungerat jättebra ifall man hade haft tillräckligt med data. Problemet är att det inte är någon i Sverige som har det, säger han.

För att ha en chans att slåss mot internationella e-handelsjättar, som sitter på både stora programmerarteam och mängder av transaktionsdata, behöver de svenska e-handlarna rusta sig inom AI, menar Oliver Edholm.

Hur kan man leverera lika bra AI som Amazon eller Alibaba till mindre e-handlare? Det är det vi vill göra.

Trots sin unga ålder har Oliver Edholm lång erfarenhet inom sitt område. Han började programmera legorobotar som 8-åring och kom kort därefter på hur han skulle programmera om koden till datorspelet MInecraft. När han var 12 hade han redan hunnit programmera sina första appar till smartphones. Som 15-åring fick han jobb på Klarna och när han var 16 hoppade han av gymnasiet för att istället på egen hand flytta till Singapore och studera AI med några av världens ledande experter på området. Samtidigt arbetade han som konsult inom “data science” till svenska kunder, och efter en framgångsrik inkubatorpitch lades grunden till det som numera är Depict.AI.

Vill bygga om e-handeln

Nu har bolaget vuxit till sju heltidsanställda och totalt 22 bolag finns med på kundlistan. Konceptet är enkelt; alla som är intresserade erbjuds ett kostnadsfritt A/B-test och integrationen tar bara ett par minuter att göra. När bolagen ser att tjänsten kan hjälpa dem att tjäna mer pengar, är saken ofta klappad och klar.

De anslutna e-handlarna kan välja hur de vill använda tjänsten - som till exempel för att sälja relaterade produkter eller att sälja dyrare varor. Medan många andra rekommendationstjänster på marknaden bygger på vad andra som köpt en viss vara också köpt, lovar Oliver Edholm att hans tjänst visar produkter som på ett tydligt sätt är kopplade till den aktuella varan.

Blandningen av var och när man ska visa en viss produkt bygger dels på var kunden är i sin köpresa och dels på hur e-handlaren i fråga har valt att optimera. Man kanske för tillfället jobbar med att öka lönsamheten och då kan man välja att lyfta fram produkter med bra marginaler.

Annons

Hur ser din ambition ut? Det låter ju som att det här har potential att bygga om stora delar av e-handeln.

Det är det vi jobbar mot. Ingen i Sverige har tillräckliga resurser för att på egen hand stå emot Amazon så nu när de kommer hit vill vi hjälpa e-handlarna att nå en “equal opportunity”.

Behöver inte vara "40-årig gubbe"

Eftersom dagens merförsäljningsalgoritmer kräver stora mängder data är de enligt Oliver Edholm särskilt opålitliga för e-handlare som arbetar med tillfälliga kollektioner. Han tar upp att mode, en bransch med många produkter och tillfälliga sortiment, ju faktiskt är ett område där Amazon varit lite svagare.

10 månader in och redan 25 miljoner i kassan. Hur känns det?

Jag har jobbat länge med den här typen av algoritmer, men det är en sak att ha den bästa råttfällan och en annan sak att få den att fungera. Så själva tekniken är inte förvånande men däremot känns det väldigt bra att kunna säga att “nu äntligen kan vi visa det här”.

I den snabbföränderliga e-handelsvärlden är det långt ifrån någon nackdel att som 18-åring dyka upp och sälja in en ny tjänst. Hittills har Oliver Edholm endast fått positiv respons.

Om det endast tar fem minuter att visa hur man kan tjäna pengar på detta så spelar det ingen roll om det är en 18-åring eller en 40-årig gubbe med skägg som sitter där. Det viktiga är att man kan visa att produkten fungerar.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!