Lönsamhetsbotten: Här är bolagen med störst förluster

E-handlarna leder även här.

Tidigare i veckan gick vi ut med att vi och Market tillsammans hade sammanställt en lista över de hundra största e-handlarna, samt de hundra största handelsföretagen som får in det mesta av sin omsättning via fysisk handel. Utifrån det kunde vi sedan berätta att även om butikskedjorna totalt sett hade bättre lönsamhet än e-handlarna, så var det ändå e-handlarna som tog hem de absolut högsta placeringarna. Närmare bestämt var 13 av de 25 mest lönsamma bolagen sådana företag som vi klassat som primära e-handlare.

LÄS ÄVEN: Topp 25 mest lönsamma bolagen 

Annons

Nu kan vi dock konstatera att e-handlarna dominerar även i botten av listan, vilket förmodligen har att göra med att de i många fall fortfarande satsar på tillväxt framför lönsamhet. I den absoluta "botten", det vill säga med sämst rörelsemarginal, hittar vi nämligen bland andra Matsmart och NA-KD. De har båda berättat om sina prioriteringar på fortsatt tillväxt framför en hög vinst.

LÄS ÄVEN: Superklättrarna talar ut: "För oss har allting varit planerat" 

Av de 200 bolagen listar vi här de 25 som hade allra sämst rörelsemarginal i sitt senaste bokslut. Av de 25 är 17 bolag e-handlare.

  Butik / Populärnamn Nettoomsättning (tkr) Rörelsemarginal  
1 Matsmart.se 263 938 -25.84%
2 NA-KD 763 214 -17.43%
3 Linas Matkasse 553 103 -16.23%
4 MatHem 1 203 963 -15.50%
5 VetZoo 169 973 -15.43% *
6 Stayhard.se 154 019 -13.70%
7 Mister Spex 120 490 -12.74%
8 KitchenTime 260 412 -11.33%
9 Bagaren och Kocken 339 595 -11.25%
10 Buildor.se 118 160 -10.84%
11 Fyndiq 327 272 -10.61%
12 KidsBrandStore.se 192 904 -10.37%
13 Caliroots 376 197 -9.65%
14 K-Rauta AB 1 790 079 -8.68%
15 Lekmer 418 181 -7.43%
16 Adlibris 1 833 809 -6.77%
17 Media Markt 4 818 689 -6.23%
18 Hornbach 1 632 088 -5.45%
19 Office Depot 1 009 204 -5.30%
20 Babyshop.se 748 967 -5.23%
21 Zara 946 099 -4.63%
22 Plantagen 1 216 308 -4.43%
23 Eleven 105 071 -4.22%
24 Lloyds Apotek 1 514 106 -4.04%
25 Intersport 3 096 694 -3.59% *

* Räkenskapsåret är längre, eller kortare, än 12 månader.

Under 2019 inledde Ehandel och Market ett redaktionellt samarbete. I korthet går det ut på att vi vid utvalda tillfällen hjälps åt att ta fram material som vi sedan delar med varandra. Därefter står det varje redaktion fritt att själva skriva och publicera nyhetsartiklar utifrån det gemensamma grundmaterialet. På så sätt får ni läsare tillgång till ett fördjupat innehåll och ännu fler intressanta nyheter hos både Ehandel och Market.
Har du förslag på ämnen vi borde undersöka? Hör gärna av dig!
Johanna Allhorn, chefredaktör Ehandel
Pontus Edman, redaktionschef Market

Annons