Lönsamhetsbotten: Här är bolagen med störst förluster

E-handlarna leder även här.

Tidigare i veckan gick vi ut med att vi och Market tillsammans hade sammanställt en lista över de hundra största e-handlarna, samt de hundra största handelsföretagen som får in det mesta av sin omsättning via fysisk handel. Utifrån det kunde vi sedan berätta att även om butikskedjorna totalt sett hade bättre lönsamhet än e-handlarna, så var det ändå e-handlarna som tog hem de absolut högsta placeringarna. Närmare bestämt var 13 av de 25 mest lönsamma bolagen sådana företag som vi klassat som primära e-handlare.

LÄS ÄVEN: Topp 25 mest lönsamma bolagen 

Annons
Annons

Nu kan vi dock konstatera att e-handlarna dominerar även i botten av listan, vilket förmodligen har att göra med att de i många fall fortfarande satsar på tillväxt framför lönsamhet. I den absoluta "botten", det vill säga med sämst rörelsemarginal, hittar vi nämligen bland andra Matsmart och NA-KD. De har båda berättat om sina prioriteringar på fortsatt tillväxt framför en hög vinst.

LÄS ÄVEN: Superklättrarna talar ut: "För oss har allting varit planerat" 

Av de 200 bolagen listar vi här de 25 som hade allra sämst rörelsemarginal i sitt senaste bokslut. Av de 25 är 17 bolag e-handlare.

 Butik / PopulärnamnNettoomsättning (tkr)Rörelsemarginal 
1Matsmart.se263 938-25.84%
2NA-KD763 214-17.43%
3Linas Matkasse553 103-16.23%
4MatHem1 203 963-15.50%
5VetZoo169 973-15.43%*
6Stayhard.se154 019-13.70%
7Mister Spex120 490-12.74%
8KitchenTime260 412-11.33%
9Bagaren och Kocken339 595-11.25%
10Buildor.se118 160-10.84%
11Fyndiq327 272-10.61%
12KidsBrandStore.se192 904-10.37%
13Caliroots376 197-9.65%
14K-Rauta AB1 790 079-8.68%
15Lekmer418 181-7.43%
16Adlibris1 833 809-6.77%
17Media Markt4 818 689-6.23%
18Hornbach1 632 088-5.45%
19Office Depot1 009 204-5.30%
20Babyshop.se748 967-5.23%
21Zara946 099-4.63%
22Plantagen1 216 308-4.43%
23Eleven105 071-4.22%
24Lloyds Apotek1 514 106-4.04%
25Intersport3 096 694-3.59%*

* Räkenskapsåret är längre, eller kortare, än 12 månader.

Under 2019 inledde Ehandel och Market ett redaktionellt samarbete. I korthet går det ut på att vi vid utvalda tillfällen hjälps åt att ta fram material som vi sedan delar med varandra. Därefter står det varje redaktion fritt att själva skriva och publicera nyhetsartiklar utifrån det gemensamma grundmaterialet. På så sätt får ni läsare tillgång till ett fördjupat innehåll och ännu fler intressanta nyheter hos både Ehandel och Market.
Har du förslag på ämnen vi borde undersöka? Hör gärna av dig!
Johanna Allhorn, chefredaktör Ehandel
Pontus Edman, redaktionschef Market

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!