Han förutspådde i samband med lanseringen att "nu jäklar blir det ändringar i trafikfördelningen," och den nya listan kan ge en första indikation på vilka som förberett sig väl.
Apple och Amazon i topp
Överst på listan, med ett imponerande antal AI-sökord, finner vi globala jätten apple.com (1700), tätt följd av amazon.se (1100). Därefter visar apoteksbranschen framfötterna med apoteket.se (1050), kronansapotek.se (718), apotea.se (710), apotekhjartat.se (667), meds.se (594) och apohem.se (570) som alla placerar sig högt. Även dagligvaruhandeln markerar sin närvaro med ica.se (1000) och coop.se (481) på topplistan.
För att förstå listans innebörd förklarar Jorge Castro hur man definierar ett "AI-sökord":
Ett "AI-sökord" i den här kontexten är ett sökord där Google just nu visar ett AI Overview-svar – alltså ett AI-genererat svar direkt i sökresultatet. För att avgöra det behöver man följa stora mängder sökord och se vilka som triggar AI Overviews. Sen matchar man det mot e-handlarnas närvaro där: syns de i svaret eller inte? Antalet AI-sökord för en e-handlare blir alltså antalet gånger de är nämnda i just dessa AI-genererade svar.
Han belyser också skillnaden mot traditionell SEO:
Det är ganska likt, men med en twist. Vanlig SEO fokuserar på ranking i de klassiska organiska resultaten alltså om man är etta, tvåa, trea osv. Men AI Overviews är en helt ny typ av exponering: istället för en länk i listan får du (eller inte får du) exponering direkt i svaret Google visar högst upp. Det är mer binärt: syns du i AI-svaret eller inte? Och vem mer syns där? Det förändrar spelplanen, både för synlighet och för trafik, eftersom användare ofta inte scrollar längre efter att ha läst AI-svaret och topp 1-2-3-4. De som rankar topp 5 och nedåt får färre klick nu.
Castro tillägger en viktig notering: "AI Overviews gäller inte alla sökord utan oftast mer informationsbaserade ord, typ frågor och liknande."
Tuffare kamp om synlighet
Redan innan den svenska lanseringen var Jorge Castro tydlig med AI Overviews potentiella inverkan. Han pekade på att funktionen, som tidigare rullats ut på stora marknader som USA och Storbritannien, ställer nya krav på innehåll. En studie från Ahrefs har indikerat att klickfrekvensen (CTR) kan minska med i snitt 34,5 procent när funktionen är aktiv.
Vi ser redan hur Google experimenterar med att besvara både informationssökningar och produktsökningar direkt i AI Overviews. Det ställer nya krav på innehåll som måste vara mer informativt, korrekt och användbart – inte bara SEO-optimerat, sa Castro tidigare.
Han understryker att de som arbetat seriöst och långsiktigt med sitt innehåll och SEO nu har en fördel:
All lull-lull som många gjort i åratal kommer att visa sig negativt, de som gör SEO helhjärtat och på riktigt är vinnarna i AI-söket.
E-handlarnas rangordning på AI Overview Keywords:
Domän |
AI-exponeringar |
1700 |
|
1100 |
|
1050 |
|
1000 |
|
881 |
|
776 |
|
718 |
|
710 |
|
667 |
|
594 |
|
570 |
|
481 |
|
457 |
|
451 |
|
448 |
|
415 |
|
413 |
|
376 |
|
376 |
|
343 |
|
343 |
|
320 |
|
285 |
|
270 |
|
262 |
|
258 |
|
251 |
|
245 |
|
239 |
|
216 |
|
214 |
|
196 |
|
196 |
|
196 |
|
195 |
|
194 |
|
191 |
|
190 |
|
187 |
|
181 |
|
179 |
|
169 |
|
166 |
|
165 |
|
163 |
|
161 |
|
161 |
|
153 |
|
146 |
|
140 |
|
138 |
|
138 |
|
138 |
|
134 |
|
131 |
|
129 |
|
125 |
|
112 |
|
110 |
|
106 |
|
105 |
|
105 |
|
101 |
|
100 |
|
100 |
|
97 |
|
96 |
|
95 |
|
95 |
|
93 |
|
92 |
|
91 |
|
87 |
|
86 |
|
84 |
|
82 |
|
80 |
|
78 |
|
77 |
|
77 |
|
76 |
|
75 |
|
71 |
|
71 |
|
69 |
|
69 |
|
68 |
|
64 |
|
63 |
|
62 |
|
62 |
|
59 |
|
59 |
|
58 |
|
57 |
|
57 |
|
57 |
|
56 |
|
55 |
|
55 |
|
54 |
|
54 |
|
53 |
|
53 |
|
52 |
|
51 |
|
47 |
|
46 |
|
44 |
|
44 |
|
44 |
|
43 |
|
42 |
|
41 |
|
40 |
|
40 |
|
40 |
|
40 |
|
39 |
|
39 |
|
39 |
|
38 |
|
38 |
|
38 |
|
38 |
|
38 |
|
37 |
|
36 |
|
35 |
|
35 |
|
34 |
|
33 |
|
33 |
|
33 |
|
32 |
|
31 |
|
31 |
|
31 |
|
31 |
|
31 |
|
30 |
|
29 |
|
29 |
|
29 |
|
28 |
|
28 |
|
27 |
|
27 |
|
26 |
|
26 |
|
25 |
|
24 |
|
24 |
|
24 |
|
24 |
|
24 |
|
24 |
|
23 |
|
23 |
|
23 |
|
22 |
|
22 |
|
22 |
|
21 |
|
20 |
|
19 |
|
18 |
|
18 |
|
18 |
|
18 |
|
17 |
|
17 |
|
17 |
|
16 |
|
16 |
|
16 |
|
15 |
|
15 |
|
15 |
|
15 |
|
15 |
|
14 |
|
13 |
|
13 |
|
13 |
|
13 |
|
12 |
|
12 |
|
12 |
|
12 |
|
11 |
|
11 |
|
11 |
|
11 |
|
11 |
|
11 |
|
11 |
|
10 |
|
10 |
|
10 |
|
10 |
|
10 |
|
9 |
|
9 |
|
9 |
|
9 |
|
9 |
|
8 |
|
8 |
|
8 |
|
8 |
|
8 |
|
7 |
|
7 |
|
7 |
|
7 |
|
6 |
|
6 |
|
6 |
|
6 |
|
6 |
|
6 |
|
6 |
|
5 |
|
5 |
|
5 |
|
4 |
|
4 |
|
4 |
|
4 |
|
3 |
|
3 |
|
2 |
|
1 |
|
1 |
|
1 |
|
1 |
|
1 |
Källa: Jorge Castro, Growth Marketing (Data via SEOClarity), 22 maj 2025