ANNONS

Här är e-handlarna som dominerar Googles nya AI-sök i Sverige

Jorge Castro, SEO-expert
Expertens dom och hela listan.

Bara dagar efter att Google officiellt introducerade AI Overviews i Sverige, kastar SEO-experten Jorge Castro ljus över vilka e-handlare som redan tar täten i den nya AI-drivna sökverkligheten. En färsk kartläggning från Castros företag Growth Marketing, baserad på data från SEOClarity, visar en tydlig rangordning av vilka domäner som har flest "AI-sökord".

Den nya funktionen, som presenterar AI-genererade svar direkt i sökresultatet, har redan kallats "den största förändringen i sökbeteende sedan featured snippets introducerades" av Castro.

ANNONS

Han förutspådde i samband med lanseringen att "nu jäklar blir det ändringar i trafikfördelningen," och den nya listan kan ge en första indikation på vilka som förberett sig väl.

Apple och Amazon i topp

Överst på listan, med ett imponerande antal AI-sökord, finner vi globala jätten apple.com (1700), tätt följd av amazon.se (1100). Därefter visar apoteksbranschen framfötterna med apoteket.se (1050), kronansapotek.se (718), apotea.se (710), apotekhjartat.se (667), meds.se (594) och apohem.se (570) som alla placerar sig högt. Även dagligvaruhandeln markerar sin närvaro med ica.se (1000) och coop.se (481) på topplistan.

För att förstå listans innebörd förklarar Jorge Castro hur man definierar ett "AI-sökord":

Ett "AI-sökord" i den här kontexten är ett sökord där Google just nu visar ett AI Overview-svar – alltså ett AI-genererat svar direkt i sökresultatet. För att avgöra det behöver man följa stora mängder sökord och se vilka som triggar AI Overviews. Sen matchar man det mot e-handlarnas närvaro där: syns de i svaret eller inte? Antalet AI-sökord för en e-handlare blir alltså antalet gånger de är nämnda i just dessa AI-genererade svar.

Han belyser också skillnaden mot traditionell SEO:

Det är ganska likt, men med en twist. Vanlig SEO fokuserar på ranking i de klassiska organiska resultaten alltså om man är etta, tvåa, trea osv. Men AI Overviews är en helt ny typ av exponering: istället för en länk i listan får du (eller inte får du) exponering direkt i svaret Google visar högst upp. Det är mer binärt: syns du i AI-svaret eller inte? Och vem mer syns där? Det förändrar spelplanen, både för synlighet och för trafik, eftersom användare ofta inte scrollar längre efter att ha läst AI-svaret och topp 1-2-3-4. De som rankar topp 5 och nedåt får färre klick nu.

Castro tillägger en viktig notering: "AI Overviews gäller inte alla sökord utan oftast mer informationsbaserade ord, typ frågor och liknande."

Tuffare kamp om synlighet

Redan innan den svenska lanseringen var Jorge Castro tydlig med AI Overviews potentiella inverkan. Han pekade på att funktionen, som tidigare rullats ut på stora marknader som USA och Storbritannien, ställer nya krav på innehåll. En studie från Ahrefs har indikerat att klickfrekvensen (CTR) kan minska med i snitt 34,5 procent när funktionen är aktiv.

Vi ser redan hur Google experimenterar med att besvara både informationssökningar och produktsökningar direkt i AI Overviews. Det ställer nya krav på innehåll som måste vara mer informativt, korrekt och användbart – inte bara SEO-optimerat, sa Castro tidigare.

Han understryker att de som arbetat seriöst och långsiktigt med sitt innehåll och SEO nu har en fördel:

All lull-lull som många gjort i åratal kommer att visa sig negativt, de som gör SEO helhjärtat och på riktigt är vinnarna i AI-söket.

E-handlarnas rangordning på AI Overview Keywords:

Domän
AI-exponeringar
1700
1100
1050
1000
881
776
718
710
667
594
570
481
457
451
448
415
413
376
376
343
343
320
285
270
262
258
251
245
239
216
214
196
196
196
195
194
191
190
187
181
179
169
166
165
163
161
161
153
146
140
138
138
138
134
131
129
125
112
110
106
105
105
101
100
100
97
96
95
95
93
92
91
87
86
84
82
80
78
77
77
76
75
71
71
69
69
68
64
63
62
62
59
59
58
57
57
57
56
55
55
54
54
53
53
52
51
47
46
44
44
44
43
42
41
40
40
40
40
39
39
39
38
38
38
38
38
37
36
35
35
34
33
33
33
32
31
31
31
31
31
30
29
29
29
28
28
27
27
26
26
25
24
24
24
24
24
24
23
23
23
22
22
22
21
20
19
18
18
18
18
17
17
17
16
16
16
15
15
15
15
15
14
13
13
13
13
12
12
12
12
11
11
11
11
11
11
11
10
10
10
10
10
9
9
9
9
9
8
8
8
8
8
7
7
7
7
6
6
6
6
6
6
6
5
5
5
4
4
4
4
3
3
2
1
1
1
1
1

Källa: Jorge Castro, Growth Marketing (Data via SEOClarity), 22 maj 2025

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se