Här är Elgigantens räddning till alla ofrivilligt IT-ansvariga hemma

"En av tre tycker att det är svårt att hänga med".

Elgiganten har lanserat en ny tjänst som ska avlasta dem som agerar ofrivilliga IT-ansvariga hemma, eller dem som inte har någon att få hjälp av med krånglande teknik. Tjänsten kallas enkelt Teknisk Support och går att köpa i from av ett presentkort, antingen som ett tillfälle eller som ett längre abonnemang.

Eligganten genomförde, tillsammans med YouGov, en undersökning där en av tre svenskar svarade att det är allt svårare att hänga med i den tekniska utvecklingen. Två av fem personer, eller 38 procent, uppgav också att de äger tekniska produkter med fler funktioner än vad de klarar av att använda.

Annons

Undersökningen har genomförts årligen av Elgiganten sedan 2008 och är en del av anledningen till varför hemelektronikkedjan väljer att lansera den här typen av tjänst.

När vi inte kan träffas fysiskt blir tekniken viktigare än någonsin för att hålla kontakt med nära och kära. Men vi vet också att många svenskar har svårt att hänga med i den tekniska utvecklingen och behöver hjälp med sina produkter, säger säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten i Sverige, i ett pressmeddelande.

Många tar hjälp av familj och vänner med sina tekniska problem. Nu vill vi göra det enklare för alla.

Den tekniska supporttjänsten kan hjälpa till med allt från mobiltelefoner, datorer, surfplattor till tv-apparater och uppkoppling, oavsett var produkten är inhandlad.

Annons