Search
Close this search box.
ANNONS

Här är fraktbolagens deadlines före jul: "Flera saker påverkar"

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

Bra kommunikation är nyckeln till framgång.

ANNONS

Julen närmar sig med stormsteg och e-handeln går förstås varm - fram tills det att den totaldör. Detta av det enkla faktumet att kunderna inte längre kan få hem juklapparna i tid. Så när är det i år?

I vanlig ordning vände vi oss till en handfull av fraktbolagen för att höra vad deras sista datum är. Och svaret är oftast inte ett enkelt datum, då olika delar av landet har olika transporttider och om det blir snöoväder så blir förstås allt högst osäkert.

Men hur ser planerna ut hos logistikjättarna?

Vi rekommenderar att paketet skickas senast 20 december för leverans före julafton. Om du ska lämna in på ombud är det 19 december som gäller – och för utrikespaket är det 15 december, säger Mikaela Nordin, presskontakt på DB Schenker.

DHL har en liknande deadline och meddelar att det för inrikes e-handelspaket till ombud är den 19 december som gäller både för e-handlare och privatpersoner, som vill skicka till nära och kära. Julafton ligger i år på en söndag och det lutar alltså åt att tisdagen, den 19 december, är ett riktmärke att hålla sig efter om man ska skicka paket via ombud.

"Inte ovanligt med sämre väder"

Etablerade e-handlare får ju dock sina paket upphämtade av logistikföretagen. Flera av fraktbolagen vill gärna ej peka ut en exakt dag.

Vi levererar typiskt inom 1-2 arbetsdagar från det att en beställning är lagd. Men det är svårt att ange ett exakt datum för sista beställning innan jul, eftersom vi är beroende av att handlaren hinner förbereda varan för leverans samt att trafik och övrig logistik rullar på som planerat. Just i juletider är det ju inte ovanligt med sämre väder som exempelvis kan påverka trafiksituationen, säger Ann Sonne, presschef på Instabee.

Postnord pekar ut den 20 december som sista datum för inrikes brev och paket. För utrikes brev och paket, inom EU, så sätter Postnord datumet till den 11 december.

“På terminalen 21 december”

Bring talar samtidigt om e-handlares olika förutsättningar, vilket ju bland annat handlar om deras logistikläge.

Vi har ingen skarp tidsfrist. Överenskommelsen med respektive e-handlare beror på den enskilda nätbutikens förutsättningar. Om jag ska ge en riktlinje så är det att paketen behöver finnas på någon av våra terminaler den 21 december för att nå mottagare i hela landet före julafton, säger Matilda Adelborg, presschef på Bring.

Vissa e-handlare ligger helt enkelt bättre till i landet och i bästa fall är man granne till logistikcentralen och kan lämna in paketen i absolut sista stund.

Vi levererar som vanligt paket hela vägen fram till jul. För vissa e-handlare kör vi samma dag-leveranser, och dessa kör vi till och med kvällen före julafton, säger Matilda Adelborg från Bring.

Och när det kommer till snabba leveranser så slår Best Transport på stora trumman.

Vi levererar till och med lördag 23 december i Stockholm och Uppsala, i övriga Sverige är sista leveransdag 22 december. Majoriteten av våra leveranser sker dag 0 eller dagen efter att godset ankommit till våra terminaler, säger Jimmy Swalén, Head of B2C på Best Transport.

Gör det tydligt i kassan

Men återigen så handlar det förstås också om e-handlarens förutsättningar och var kunden befinner sig.

Sedan finns det flera saker som påverkar sista beställningsdatum för garanterad leverans innan julafton, exempelvis till vilken del av landet leveransen ska och var e-handlarens lager finns. De flesta av våra e-handelskunder visar valbara leveransdatum i checkouten, det är jättebra för då är det tydligt för konsumenten om leverans kommer kunna ske innan jul, säger Jimmy Swalén från Best Transport.

Vi frågade samtidig fraktbolagen om de hade några tips inför årets slutspurt.

Julhandeln är en period med hög paketvolym och ingen vill missa att få sitt paket levererat till jul. Så arbeta tätt tillsammans med transportören för att planera kapacitet och därmed garantera bästa möjliga kundupplevelse.

Detta är ett återkommande problem att e-handlare och fraktbolag har svårt att prognostisera julhandeln och därmed antingen står med för mycket eller för lite resurser, där det senare förmodligen är mest vanligt. Även saker som paketburar kan snabbt bli ett problem i jakten på att få ut julklapparna i tid.

Var noga med att lämna igen tomma burar omedelbart enligt avtal. Burar är en kritisk resurs i högtrafik, skriver Postnord till sina företagskunder.

Meddela direkt om något ändras

Bring och Best trycker också på detta att fraktbolagen och e-handlarna måste ha en tajt dialog under denna intensiva period.

Vi jobbar alla mot samma mål, att leverera stora mängder paket i god tid före julafton. Något vi sett som avgörande de senaste åren är god kommunikation med nätbutikerna. Det är mycket uppskattat att nätbutikerna informerar oss om något ändras – till exempel om de förväntar sig fler paket än aviserat, säger Matilda Adelborg från Bring.

Under den hektiska period som vi just nu befinner oss i är det extra viktigt med en tät dialog med transportörerna avseende prognoser och kapacitetsbehov. Ett tips är att tydligt kommunicera beställningsstopp mot konsument i checkouten. Både för att sätta rätt förväntan och för att konsument ska få möjlighet att avgöra om julklapparna hinner levereras före julafton, säger Jimmy Swalén från Best.

Och fördröjer du en utleverans för att få iväg den där sista julklappen, så får du en liten känga av Jimmy Swalén som uppmanar dig att tänka på e-handlarna efter dig i kedjan.

Att packa klart ett sista paket, vilket i sin tur fördröjer avgångstiden kan medföra förseningar för väldigt många mottagare. Förståelse mellan avsändare och transportör är oerhört viktigt för att hela leveranskedjan ska uppfyllas, säger han.

Något som fraktbolagen också jobbar hårt med är att se till att kunderna faktiskt hämtar sina paket, vilket hjälper till att hålla ombuden flytande. Kunderna bör även undvika ombuden runt rusningstid (15-18) och att man numera kan verifiera sig med BankID, i många fall, innan man hämtar upp paketen lyfts som en bra funktion för att snabba på utlämningen.

Om man verkligen vill vara säker på att ha sitt paket till jul så är det inte fel att planera in en extra tidsmarginal. Vill man ha en skåpleverans så kan man också via appen, eller på handlarens hemsida, välja ett skåp som har mer kapacitet för att undvika risken att skåpet blir fullt, säger Ann Sonne från Instabee.

Dela artikeln: