Här är Resurs Banks jättedrive i e-handeln: ”Räcker inte med omni”

Lägger 500 miljoner på en digital transformation.

Resurs Bank meddelade en utökad satsning på e-handeln och öppnade med det ett kontor i The Factory i Stockholm. Nu berättar vd:n om varför det var viktigt att öppna i huvudstaden för att lyckas accelerera i näthandeln.

Vi har kontor i alla nordiska, men inte haft något i Stockholm. Sverige är vår hemmamarknad och vår största marknad, så det är ett av ställningstagandena vi gör: Att finnas i huvudstadsregionen innebär inte bara att vi kommer närmare kunder och partners, utan hjälper även oss att rekrytera kompetens som inte finns nära Helsingborg, säger Nils Carlsson, vd på Resurs Bank, till Ehandel.

Annons

Sen är det också i en inkubatormiljö, i Häggvik i Sollentuna, där många mindre bolag och startups inom tech finns i dag, så vi tyckte att det var väldigt intressant att sätta en retailbank i en sådan miljö. Det är inte jättevanligt och något vi tycker är superspännande, fortsätter han.

Resurs Bank har i e-handeln kanske främst gjort sig kända som en omniaktör. De finns oftast i kassan hos större spelare som exempelvis Netonnet och Komplett. Men med än mer fokus på e-handeln vill man även ha med mindre och medelstora e-handlare på tåget.

Ja, definitivt. Vi är jätteduktiga på fysisk detaljhandel, men i och med det som hänt med pandemin så är e-handel något vi måste bli ännu vassare på. Det räcker inte bara att vara omni. Man måste ha riktig spetskompetens inom e-handel - och kunna rekrytera det.

Ni har väldigt tuff konkurrens med flera etablerade aktörer som tagit en stor del av e-handelskakan redan, hur ska ni ta upp kampen med dem?

Det är ofta en liten missuppfattning att Resurs Bank inte har någon e-handelskund. Men faktum är att vi har många procent som kommer från rena e-handelsaktörer. Det handlar inte om en procent, utan om många.

De ni möter har också etablerat till exempel appar, som är väldigt fokuserade kring e-handelskunden? Kan man förvänta sig något liknande från er framgent?

Det vi gör nu bygger på att vi i höstas tog ett beslut om att göra en av de största satsningarna vi någonsin gjort. Vi satsar 500 miljoner kronor på ett helt nytt banksystem och kommer att uppdatera alla kundgränssnitt. Vi kommer att bli betydligt vassare än någonsin tidigare. Vi kommer också att vara den enda banken i Norden med ett molnbaserat system.

Det kommer att hjälpa oss att testa saker snabbare mot retailkunder och vara mer kostnadseffektiva än de banker som använder äldre system. De här sakerna hänger ihop. Det är ett led i en strategisk satsning där banken gör en transformationsresa för att bli mer digital och ännu mer konkurrenskraftig, säger Nils Carlsson.

Annons

Annons