Här är stjärnorna som prisas: ”Starkare än tidigare”

"Enormt engagerad, kompetent, rolig och empatisk person".

Sedan 2020 har E-star Awards delat ut pris till årets e-handelsmedarbetare, och 2022 är inget undantag. Efter nomineringsrundor och tunga överläggningar så har man nu utsett Årets Drivkraft inom Hållbarhet, Årets E-commerce Manager och Årets Digitala Marknadsstjärna.

Årets upplaga av tävlingen har varit ännu starkare än tidigare år, både sett till antalet nominerade, prestationerna och röstningen. Det är tydligt att intresset för e-handeln och framför allt hållbarhet bara växer år för år. Jag tror även det är viktigt för individen som står bakom en prestation att få chans att synas och lyftas fram på detta sätt, säger Sanny Malmberg, vd på E-commerce Recruit som står bakom utmärkelsen.

Annons

Så vilka vann? Årets Drivkraft inom Hållbarhet gick till Tom Thörnblom från skönhetsbutiken Lyko. Motiveringen lyder:

Tom arbetar aktivt för att lyfta hållbarhetsfrågan i det dagliga arbetet på bolaget. Under året har han bland annat varit med i Lykos resa tillsammans med Instabox där de lyckats reducera förpackningsvikten med imponerande 82 procent. Otrolig utveckling för en mer hållbar framtid för e-handeln!

LÄS ÄVEN: Arla satsar på Matspar i tuffa tider för kunderna: “Till e-handelsresan”

Årets Digitala Marknadsstjärna 2022 gick samtidigt till Matspars grundare Omid Ghanbari.

Omid har under året haft en stark vilja att förändra en bransch (dagligvaruhandeln) som arbetat på samma sätt i snart mer än 100 år. Han hittar gärna vägar för att kombinera det traditionella med effektiva digitala vägar. Han har även ett enormt tålamod och jävlar anamma som ligger bakom Matspars framgångar med Omid som vd och grundare. Med sitt bolag har han lyckats skapa en oberoende marknadstjänst som flyttat makten från butik till konsument genom att transparent exponera pris, sortiment och leveransvillkor på ett jämförbart sätt, lyder motiveringen.

Så vem blev då årets e-handelschef eller rättare sagt Årets E-commerce Manager 2022? Lite oväntat så nallar David Bustos från Folksam denna utmärkelse. Men det ska vara välförtjänt och enligt David så är man glad att försäkrings- och sparandebranschen uppmärksammas inom digitala e-handelssammanhang.

David är en enormt engagerad, kompetent, rolig och empatisk person som genom kreativa ideér och innovation har drivit och tagit Folksams digitala kundupplevelse och digitala försäljning till en helt annan nivå under de två år han arbetat på bolaget, inleds motiveringen.

David Bustos prisas alltså för att ha stärkt Folksams digitala upplevelse. Det talas om "en otrolig digital förflyttning och transformation" inom en traditionell bransch.

Annons

Den digitala försäljningen har ökat enormt och redovisat både all time high och rekordresultat, tack vare bland annat alla genomförda förbättringar inom områdena att attrahera, utveckla och behålla kunder, spetskompetens inom SEO/SEM, konverteringsoptimering (CRO) och webbanalys. Dessutom rekord i webbtrafiksvolym och trafikanskaffning samt förbättrad och rekordhög konverteringsgrad, framgår det bland annat i motiveringen.

Annons