Här är svenska konsumenter bäst i världen: ”Långt fram”

"Blivit allt mer prismedvetna".

Att svenskarna älskar att jämföra priser visste vi sedan innan. Många handlare, och deras marginaler, blir ofta smärtsamt påminda om detta. Men visste du att vi faktiskt är bäst i världen på att använda prisjämförelsetjänster? I alla fall om man får tro Klarnas studie, där man tittat på 17 länder och 17 000 konsumenter.

Där framgår nämligen, med data från första kvartalet i år, att 95 procent av de svenska konsumenterna prisjämfört i någon utsträckning innan köp och att 54 procent gör det ofta.

Annons

Sverige toppar också i ensamt majestät vad gäller användning av prisjämförelsetjänster online. Hela 62 procent vänder sig till dessa, enligt studien. Det att jämföra med USA, där de flesta jämför priser i fysisk butik.

I Sverige ligger vi långt fram i utvecklingen när det kommer till prisjämförelsetjänster, och svenska konsumenter förväntar sig att kunna jämföra allt från pris till leveranstid på ett och samma ställe. I och med den allmänna prisökningstakten kan vi dessutom se att människor blivit allt mer prismedvetna och således än mer benägna att använda smarta shoppingverktyg som kan hjälpa till att spara såväl tid som pengar, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna, i en kommentar.

Samtidigt har Klarna noterat att andelen bevakningar för att få en notis när en produkt faller i pris raketökat. Hela 75 procent i april i år, jämfört med samma månad förra året.

Vill jämföra leveranstid

Men svenskarna vill också jämföra mer än bara prislappen på produkterna. Runt 54 procent vill kunna jämföra fraktkostnader och produktomdömen, 48 procent vill jämföra lagerstatus, färg, storlek och andra attribut. Dessutom vill 38 procent jämföra leveranstid.

Men på vilken enhet prisjämför vi som flitigast? I mobilen, visar det sig. Och vi gör det till och med i fysisk butik. Hela 73 procent av svenskarna har ibland, eller ofta, använt mobilen i fysisk butik för att jämföra priser.

Här jämför svenskarna priser:

Prisjämförelsetjänst, 62 %
Direkt hos e-handlare, 50 %
Sökmotorer, 42 %
I fysiska butiker, 27 %
Annat, 2 %

Populäraste varorna att prisjämföra i Sverige:

Annons

Hudvård
Skor
Leksaker
Hårprodukter
Receptfria läkemedel
Parfymer
Mobiltelefoner
Kosttillskott
Makeup
Husdjur
Kläder
Kökstillbehör
Hörlurar
Wearables
Barn- och babytillbehör
Dammsugare
Kaffemaskiner
Belysning
TV
Matvaror

Annons