Här är svenskarnas stenhårda krav på e-handlarnas leveranser

Många redo att straffa långsamma e-handlare.

Konsumenternas krav på snabba leveranser och flexibla returlaternativ är numera skyhöga.

Det visar en rapport från leveransföretaget Soti. Undersökningen är genomförd på nio marknader med totalt 11 000 respondenter, mellan 18 och 65 år. I Sverige har 1 000 personer svarat på företagets webbenkät.

Annons

Enligt rapporten uppger 52 procent av de svenska konsumenterna att de fortsätter att handla från de e-handlare som är snabbast på att leverera hem varor.

Hälften vill ha många olika returalternativ

Bland de som har beställt varor på nätet för upphämtning i butik är det 35 procent av dem som räknar med att de kan hämta sina varor samma dag. 34 procent kan även tänka sig att byta till en annan säljare om leverans- eller upphämtningstiden är längre än två dagar.

Vidare uppger 53 procent att de kommer att fortsätta att handla från en butik som erbjuder flera olika returalternativ.

Mer ur rapporten:

  • 65 % förväntar sig att veta var deras beställning befinner sig under hela leveransprocessen
  • 34 % kan tänka sig att byta till en annan butik om leverans- eller upphämtningstid är längre än två dagar
  • 52 % har under året fortsatt att handla hos de varumärken som levererar varor snabbast
  • 35 % av konsumenterna förväntar sig att hämta varor som beställts online i butik samma dag
  • 31 % uppger att de har valt att inte slutföra en beställning på grund av butikens val av leveranspartner.
  • 45 % föredrar online-återförsäljare som erbjuder flera alternativ för retur

Annons