Här är Sveriges 100 största e-handlare – sett till trafik

Ehandel har hela listan.

Hur vi svenskar söker efter e-handlare på Google. Ja, det kan avslöja en del om hur det nätshoppats, under i det här fallet 2022.

Och nu är SEO-företaget Bonzer här med sin senaste analys av vilka som är Sveriges största e-handlare sett till trafiksiffror, via Google.

Annons

För andra året i rad har vi valt att göra en analys av de 100 största e-handelsföretagen i Sverige. Vi har också undersökt vilka delar av e-handlarnas SEO-arbete som gjort dem större än sina konkurrenter. Eftersom konsumentens behov vanligtvis börjar med en sökning efter något i en sökmotor, är en bra placering av stor betydelse, skriver Frida Jungermann på Bonzers blogg. Hon är senior SEO-konsult på bolaget.

Vem toppar?

Vilka e-handlare hittar vi då i topp? Ja, vi nöjer oss i det här fallet med att lista de tio största e-handlarna sett till total trafik. Vill du veta mer och se hela topp 100-listan, så kan du läsa hela rapporten här.

Och här är de. Sveriges största e-handlare sett till total Google-trafik till sajt under fjolåret. Inom parantes kan du även utläsa den totala trafiken mätt i antalet besök. Och det är fråga om miljoner här.

Topp 10 kommer här:

  1. Ica (10,2 miljoner)
  2. Ikea (7,6)
  3. Zalando (4,8)
  4. Elgiganten (4,7)
  5. Biltema (3,5)
  6. Jula (3,4)
  7. H&M (3,1)
  8. Clas Ohlson (3,0)
  9. Bauhaus (2,9)
  10. Mio (2,8)

Bonzer lyfter även fram att det är intressant att notera att det finns en vurm kring sökordet "Lyko". Detta sökord har nämligen ökat med 102 procent i sökvolym på tre år. De får också fler sökningar om man räknar med sökord som “lyko rabattkod” och “lyko butik”. Ändå hittar vi Lyko först på plats 36.

Ett fåtal snor mycket trafik

I rapporten lyfter man också fram att 34 av 100 hemsidor snor över än en miljon organiska besök i månaden. Topp 15 av dessa e-handlare står för mer än hälften av den totala trafiken för de företag som finns på topp 100-listan.

Vi ser stora variationer i mängden organisk trafik. Största delen av e-handlarna får mellan 250-500k organisk trafik per månad. Det blir tydligt att det är ett stort avstånd mellan andelen med e-handlare som får 250-500k och de 34 hemsidor som har över en miljon besökare varje månad.

Viktigt med sökord

Inte helt oväntat så finns det ett tydligt samband mellan hur känt ett varumärke är och hur mycket trafik som sajten får. Men antalet sökord är också viktigt i SEO-sammanhang, enligt Frida Jungermann.

Antalet sökord är viktigt eftersom det är genom sökord en hemsida får trafik. Men det är också viktigt vilka sökord som ingår i antalet, och hur passande de är för e-handlarens verksamhet. För att locka till sig organisk trafik med relevanta sökord behövs en bra sökordsanalys. Detta är något som de 100 största e-handlarna har gjort bra och drar nytta av, skriver Jungermann.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!