Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Här är tidernas dyraste E-handelsdomäner

Här är tidernas dyraste E-handelsdomäner
Dan Nilsson

Dela artikeln:

En bra domän kan kosta mer än din nästa lagerfastighet, följ med på en resa bland de dyraste svenska och internationella domänförsäljningarna som skett i e-handelsbranschen. Vi tar även in experter på domännamn som ger dig tips på hur och när du ska få tag på önskedomänen.

ANNONS

Välkommen in i en värld som väldigt få känner till och som ofta betraktas som närmast illegal eller åtminstone omoralisk. Många av de stora innehavarna av premium-domäner, dvs generiska domäner bestående av ett attraktivt ord, är professionella aktörer och jobbar endast med att köpa och sälja domännamn som kostar mer än en villa i Stockholm.

Först går vi igenom lite grundtips för domänhandel och tar hjälp av en tvättäkta domänmäklare för att få hans bästa tips. Sedan går vi direkt in på den smaskiga listan med dyrgripar.

Så köper du din internationella domän

Håller du din verksamhet inom Norden behöver du inte tänka så mycket på Com-domäner, men om du har planer på att bli europeisk eller rentav global, ja då är .Com ett måste och problemet är att det blir dyrare när du väl behöver den. Bra domäner ägs ofta av konkurrenter eller av domänhandlare, båda kategorier vet vad domäner är värda, speciellt för slutanvändare (dvs de som ej planerar köpa domänen för att sälja den vidare).

.COM är ett måste enligt experten


Fredrik Björklund, Business Developer Manager på Missdomain.se.

Domänexperten Fredrik Björklund som jobbar på Missdomain har följande tips för internationella domäner:

– Så fort du börjar växa eller funderar på att börja växa på den globala marknaden så ska du köpa upp din .COM-domän. Att slå dig in på marknader utanför Norden, USA och Asien med en .SE-domän blir svårt och skapar inte riktigt någon trovärdighet för dina besökare till din e-handel.

Vet du dock redan med dig från början när du registrerar ditt bolag att du ska köra på svenska och den internationella marknaden så försök anpassa ditt företagsnamn till lediga domäner, säger Fredrik och kompletterar med:

– Det finns fortfarande bra .SE & .COM domäner där ute, det gäller bara att hitta guldkornen.

Desto bättre det går för dig,
desto dyrare blir domänen

Om du redan idag vet att du ska gå globalt med din e-handel, så är det lika bra att ha en plan för att få tag på din domän nu. Om tre år kommer den kosta betydligt mer. Speciellt om du lyckas bra, då kommer nämligen en rutinerad domänhandlare att göra research om dig som köpare och räkna på vad du kan tänkas betala för domänen som mest.

– Det första du bör göra är att skapa ett anonymt konto, förslagsvis via gmail eller liknande för att inte avslöja ditt företagsnamn eller hemsida. Redan där kan säljaren om han är erfaren öka på priset rejält redan efter första kontakten, säger Fredrik om den absoluta grundregeln för domänförhandling.

Innan du börjar förhandla måste du dock sätta en realistisk budget, annars är risken stor att du har orimliga förväntningar och tror du ska göra ett kap från någon icke ont-anande tonåring. Det är också viktigt att sätta ett högsta tak så att man inte blir tagen av "budfeber" när kampen väl är igång.

Var strategisk i din förhandling

Lägst pris är såklart alltid målet och Fredriks råd där är att alltid börja med att fråga efter priset, få motparten att sätta ett pris, du ska aldrig lägga första budet.

– Är det en mäklarfirma som säljer domänen sätter dom oftast ett högre pris än vad säljaren vill ha då dom tar en % på affären. Så försök sätta ett så bud som möjligt efter du hört första priset, men tänk på att inte gå för lågt, säljaren kan uppfatta detta som ett skampris och helt enkelt gå vidare till en annan köpare.

Domänmäklarens drömuppdrag

Domäner är en marknad som lätt underskattas, men som omsätter miljoner varje år. När Fredrik själv får designa sitt drömuppdrag så hamnar valet på Jack Ma:s Alibaba.com.

– Då vi på Miss Domain är ett bolag med störst fokus på Norden (även om vi har internationella kunder) så skulle det vara en dröm att få in till exempel Alibaba.com som skulle vilja gå in i Sverige och behöver köpa upp Alibaba.se.

Ett annat drömuppdrag i teorin borde då vara Amazon.se, men där har den amerikanska e-handlaren redan gått bet. Den 57-åriga kvinnan som driver bolaget Amazon AB, vägrar nämligen sälja, och då får man anta att summan som Amazon erbjuder inte är kaffepengar.

Gör din research - eller anlita proffs

Läs på innan du påbörjar ett uppköpsförsök av en potentiellt dyr domän. Det finns många misstag att göra här, som är enkla att undvika. Agera aldrig under ditt eget namn, det ökar priset direkt om säljaren är lite erfaren. Det finns företag, vars enda uppgift är att mäkla domäner. De är erfarna när det gäller förhandling, research, marknadsvärde och säkra transaktioner. Om din domän kommer bli dyr är det värt de extra pengarna att använda en mäklare.

Aktörer inom denna expertis är bland annat Sedo, Missdomain och Afternic. De flesta immateriellrätts-byråer jobbar också med dessa typer av uppdrag.

Du behöver dock inte alltid betala dyrt

En sak man inte får glömma är att om någon tar din domän i ond tro och uppfyller andra kriterier, så kan du ha rätt att ta den via tvistlösning hos WIPO. För en svensk domän är detta betydligt enklare där vi i Sverige via .SE-stiftelsen har det alternativa tvistlösningsförfarandet (ATF) som både är enkelt att förstå och snabbfotat.

Nu är det dock dags för lite siffror. Klicka dig vidare till vår första domänförsäljning.

#newpage#

Gents.com

Helsingborgsbaserade Gents.se köpte com-versionen av sitt namn för 700 000 kronor redan 2007.


Jenny Rydhström, VD på Gents.

Jenny Rydhström säger så här om affären:

– Domänmarknaden stod i all-time-high, men både dollarn och euron stod rekordlågt vid detta tillfälle, så summan blev väl runt 700 000 kr. Sedan sjönk domänmarknaden som sten så ur ett domäninvesterings-perspektiv var köpet en usel investering.

Ur ett verksamhetsperspektiv var köpet emellertid nödvändigt för att eliminera en stor tröskel för en framtida internationell expansion.

Även ur ett varumärkesperspektiv var det nödvändigt att skydda oss så långt som möjligt eftersom "gents" inte går att registrera som varumärke för vår typ av produkter. Summa summarum, vi kommer nog aldrig få igen pengarna om vi skulle sälja själva domänen, men jag är ganska säker på att innehavet av Gents.com ökat verksamhetens värde med avsevärt mer än 700 000 kr.

#newpage#

Rapunzel.com

Vi rapporterade häromdagen att Rapunzel of Sweden också shoppade loss och lade strax över 1,2 miljoner kronor på att införskaffa Rapunzel.com. Ida Backlund som är VD på bolaget hade följande att säga:

– Vi ser detta som en långsiktig investering för framtiden, då vi satsar på e-handel och salonger internationellt.


Ida Backlund, VD på Rapunzel of Sweden.

#newpage#

Coolstuff.com

Coolstuff köpte 2012 Coolstuff.com för en okänd summa. Den kommer väl till pass nu när man ska gå globalt.


Kajsa Knapp och Christian Omander, Coolstuffs grundare.

Christian Omander vill inte offentliggöra beloppet man betalde men berättar att det är den överlägset största investeringen man gjort i bolaget. Redaktionen gissar att det rör sig om över miljonen åtminstone.

Var inte dumsnål

Christian ger följande tips för andra i samma sits:

– Jag tror man är dumsnål om man tänker att man ska köra med en budget-variant och använder tex eu-domän eller liknande. Att äga com-domänen är att äga ditt namn på nätet. Och att satsa internationellt utan att äga sitt namn är ingen bra idé. Du kan också räkna med att com-domänen bara blir dyrare och dyrare så vet man att man ska gå internationellt så är det dumt att avvakta. Det faktum att du själv växer och sätter ett större avtryck på nätet gör att värdet stiger.

Affären tog flera år att avsluta och man använde olika taktiker:

– Rent förhandlingsmässigt så var vi i kontakt med innehavaren av com-domänen av och till i flera år. Både i eget namn och genom bulvan. Till slut genomförde vi köpet genom en bulvan i USA. Generellt är det att rekommendera så man inte avslöjar sin identitet och trissar upp priset.

#newpage#

Nelly.com

Nelly.com gick över i CDON:s ägo år 2008. Enligt källor låg summan på 50 000 dollar, men den är ej bekräftad av bolaget själva vad vi vet.


Jarno Vanhatapio, Nellys grundare.

#newpage#

Maskerad.se

Partykungen.se och deras VD Joel Svensson köpte i slutet av 2011 domänen Maskerad.se för 20 752 euro. Idag pekar den på Partykungen.se.


Joel Svensson på Partykungen.se.

#newpage#

Photobox.se

7500 euro fick man betala 2009 för Photobox.se som idag används till en e-handel som säljer fotoböcker.

#newpage#

Jakt.se

Såldes redan 2005, då till priset 7999 euro. Idag är det en e-handel som säljer tillbehör till jägare, fiskare och friluftsmänniskor. De har även en egen community.

#newpage#

TS.com

Top Streetwear bytte namn till TS.com 2012 och betalade 186 000 dollar för namnet.


Simon Saneback, tidigare Top Streetwear (TS.com).

#newpage#

Babyshop.com och Babyshop.cn

Babyshop köpte precis upp en av sina största konkurrenter, men de köpte även domänen Babyshop.com 2008 för 93 500 dollar.

2013 köpte de även upp Babyshop.cn för 6800 dollar, men de har ingen kinesisk sida på plats än, däremot är det full rulle på Babyshop.com. Domänköpet berättade grundarna om i e-handelsdokumentären om Babyshop, som är väl värd en lyssning.


Marcus och Linn Tagesson, som grundade Babyshop.

#newpage#

Hotels.com

Världens största hotellsida köpte 2001 den domän vi alla känner dem under. Hotels.com gick redan då loss på 11 miljoner dollar.

Hotels.com ingår, som en av 150 siter, i Expedia-gruppen som totalt sålde resor under 2014 för 50,4 miljarder dollar.

#newpage#

Toys.com och Toys.se

Leksaksjätten Toys 'R' Us köpte Toys.com för 5,1 miljoner dollar år 2000. 2005 köpte man även Toys.se för 11 000 euro. Ingen av domänerna är i bruk idag förutom en enkel omdirigering på Toys.se.

Det är dock inte ovanligt att man gör såkallade blockerande köp för att hindra konkurrenter att gå för nära in på ens varumärke och utnyttja det för egen vinning.

#newpage#

Clothes.com och Zappos.com

2008 köpte Zappos domänen Clothes.com, 2009 köpte Amazon Zappos och fick domänen på köpet. Domänen var billig i jämförelse, endast 4,9 miljoner dollar, medan Zappos kostade 928 miljoner dollar.

#newpage#

Blush.se

Billigare är det då att köpa .SE-domäner om du är norrman. Komplett Gruppen köpte 2012 .se-versionen av deras Blush.no för endast 3825 euro, men man har ännu inte öppnat upp den för oss svenskar.

#newpage#

Giftcard.com

Giftcard.com såldes 2012 för 4 miljoner dollar i kontanter och aktier i köparens bolag Gift Card Lab. Företaget sade sig vara nära att omsätta 100 miljoner i presentkort det året och räknade med att dubbla omsättningen tack vare nya domänen, som de skulle byta till som primär domän.

Nu två år senare omdirigerar dock Giftcard.com till deras gamla huvuddomän, så om köpet lönade sig till slut kan man väl ha sina funderingar kring.

#newpage#

Candy.com

Rick Schwartz, också kallad The Domain King, sålde 2009 sin domän Candy.com till ett gäng ambitiösa godisförsäljare. Även om försäljningen rapporterades vara värd 3 miljoner dollar, så ska de ha gjort ett upplägg med en mindre insats, royalties, ränta och liknande eftersom köparna hade långt ifrån pengarna Rick ville ha betalt.

Det visar att hårt slit kan funka även om det är tomt i plånboken och 2013 skrev Rick en uppföljning av dealen som man kan läsa här. Där berättar han att 2013 omsatte bolaget 12 miljoner dollar, helt enligt budget. Inte illa.

#newpage#

Hela topplistan

Här är köpen listade i sjunkande prisordning. Omräknade med dagens dollarkurs.

Plats Domän Pris i kronor
1. Hotels.com 92 620 000 kr
2. Toys.com 42 900 000 kr
3. Clothes.com 41 300 000 kr
4. GiftCard.com 33 700 000 kr
5. Candy.com 25 250 000 kr
6. TS.com 1 566 000 kr
7. Rapunzel.com 1 250 000 kr
8. Coolstuff.com över 1 000 000 kr (uppskattat av redaktionen)
9. Babyshop.com 787 000 kr
10. Gents.com 700 000 kr
11. Nelly.com 420 000 kr (obekräftad)
12.  Maskerad.se 197 000 kr
13. Toys.se 105 000 kr
14.  Jakt.se 76 000 kr
15.  Photobox.se 71 000 kr
16. Blush.se 36 500 kr

Källor använda i denna artikel som ej nämns i löptext:

Dela artikeln: