Här backade e-handeln i jul – utklassades av butikerna

"Påverkar redan låga marginaler negativt".

Det blev en god jul för dagligvaruhandlarna. Försäljningen ökade nämligen med totalt 6,1 procent, jämfört med samma månad 2022, visar siffror från Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Det var butiksförsäljningen som stod för hela ökningen. Den växte nämligen med 6,5 procent, medan e-handelsförsäljningen rentav backade med -1,6 procent. E-handeln stod därmed för 4 procent av den totala omsättningen.

Annons

I december drevs dagligvaruhandelns tillväxt fortsatt av den fysiska butiksförsäljningen. Samma trend gäller även för det fjärde kvartalet och har varit genomgående under hela året, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett uttalande.

En avgörande anledning bakom de positiva siffrorna är dock de högre priserna, till följd av inflationen. SCB:s Konsumentprisindex visar att priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med i snitt 5,3 procent under december. Justerat för detta så såg dagligvaruhandeln bara en ökning på 0,8 procent.

Den prisjusterade försäljningen i dagligvaruhandeln var positiv i december. Detta är i sig goda nyheter, men det ekonomiska läget är fortfarande tufft för många hushåll. Dagligvaruhandeln möter nu, i kombination med de ökade kostnaderna, konsumenter med minskad köpkraft, vilket påverkar redan låga marginaler negativt, säger Karin Brynell.

Dagligvaruhandelns utveckling i december 2023:

Total försäljning, +6,1 %
Butiksförsäljning, +6,5 %
E-handelsförsäljning, -1,6 %
E-handel med hemleverans, -1,5 %
E-handel med upphämtning i butik, -1,8 %
E-handelsandel, 4,0%

Annons