Har bestämt sig – vägrar Black Friday: ”Håller inte på med sånt”

"Våra kunder tycker det är skönt".

"Vi skulle hellre lägga ner än att ha rea", så lät det när vi sist talades vid med Sweefs medgrundare Ludvig Ungewitter. Då pratade vi om möbelföretagets e-handelsresa mot 100 miljoner, nu förtydligar bolaget att man inte kommer att delta i årets säljfest Black Friday.

LÄS ÄVEN: Doldisen på väg mot 100 miljoner – lanserar en Instagram-sajt

Annons

Vi kommer absolut inte göra något den dagen. Det är en vanlig dag för oss och det tycker våra kunder är så skönt, säger han till Ehandel.

När vi pratar med Ludvig säger han att han tror att Black Friday kommer att öka i år, men han är trots det inte intresserad av att vara en del av rörelsen.

I år kommer nog Black Friday vara hetare online än offline, med tanke på pandemin. Det är ju lätt att klicka hem en bra deal och det är nog många som inte kommer att gå i butiker i år, så offline-fösäljningen kommer nog inte öka.

Men vi kommer som sagt inte göra något. Vi håller inte på med sånt, kampanjer är inte en del vårt fokus eller en del av vår strategi. Vi är inte intresserade.

Varför är Black Friday inte något för Sweef? 

Vi tar ställning mot överkonsumtion, och möbler ska inte spontanköpas, tycker vi. Det är kanske lite av egoistiska själ, för vi vill ju inte sälja fel soffa och få den tillbaka i retur sen. Det är inte hållbart. Man ska inte stressköpa en soffa, avslutar Ludvig.

LÄS ÄVEN: Black Fridays motståndare byter namn: ”Funktionen är densamma”

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!