Sista milen-speditörerna får hård kritik från både förare och Transportarbetarförbundet. Den här gången är det Budbee och Airmee som kritiseras för låga ersättningsnivåer och orimliga krav.
Jag fick frågan om jag ville jobba med ett anställningsavtal, då skulle jag få 85 kronor i timmen. Om jag kunde tänka mig att köra utan avtal skulle jag få 100 kronor i timmen, säger en förare som kör för Airmee till Di Digital.
Dessutom ska de ambitiösa miljömålen göra arbetet tuffare för förarna.
Det är inte så bra räckvidd på de nya elbilarna, så de har bett oss att inte ha värmen på i bilen, eftersom den drar för mycket batteri, säger samma förare.
Både Budbee och Airmee använder sig av underleverantörer i stor utsträckning och enligt Airmees vd, Julian Lee, ska bolaget ha avtal med åkerierna med krav på marknadsmässiga löner och villkor.
30 till 40 procent av åkerierna vi jobbar med har också kollektivavtal, säger Julian Lee till Di Digital.
Även Budbee har berättat att man har rekommendationer till åkerier och bemanningsföretag som ska leva upp till samma krav på löner och arbetsvillkor, men att det är svårt att säkerställa till hundra procent att det efterlevs av alla.
Tidigare har också Best Transport fått sig en släng av kritiksleven på grund av låga löner och långa skift. Dessutom för ett bötessystem gentemot underleverantörer, som inte uppfyller kraven, som fört vidare straffavgiften till förarna själva.
Där har bolaget gått ut med att man kommer att vidta åtgärder för att identifiera brister och säkerställa schyssta villkor i alla led. Bland annat genom att kräva kollektivavtal hos alla åkerier.