Hård kritik mot Postnord: ”Inte levt upp till kraven”

Myndigheten kräver bot och bättring - omedelbart.

Postnord har inte skött postutdelningen. Det slår Post- och telestyrelsen (PTS) fast efter en granskning. Myndigheten ska ha mottagit ett antal klagomål under sommaren, där mottagare inte fått någon post, eller där den försenats med flera veckor. Det gäller i hela landet.

Trots att Postnord vidtagit åtgärder har man inte levt upp till kraven.

Annons

PTS granskning visar att Postnord haft stora utmaningar med att bemanna verksamheten och att leveranskvalitén av brev under juni till september inte uppfyllt kraven i lagstiftningen. Myndigheten kan också konstatera att det framstår som att utdelningsrelaterade problem kvarstått under oktober månad, skriver myndigheten.

Därför kräver myndigheten att den statligt ägda logistikjätten nu tar tag i problemen och upprättar en riskanalys och handlingsplan med åtgärder. Detta ska vara klart senast den 20 januari 2023.

Postnord medger också själva att man haft bekymmer med att utföra sitt uppdrag.

Postnord har inte lyckats bemanna upp sin organisation inom terminal, distribution och transporter. Störningarna i operatörens verksamhet är en konsekvens av covid-19, kriget i Ukraina och det säkerhetspolitiska läget. Postnords personal har haft en högre sjukfrånvaro i covid-19 än vad operatören har planerat inför och som dagligen har påverkat inhämtnings - och utdelningsslingor, skriver Postnord.

"Rimliga krav bör ställas"

Man har heller inte velat lämna några garantier för att problemen skulle åtgärdas till sista september, vilket PTS krävde vid ett tidigare tillfälle. Man hänvisar bland annat till pandemin och kriget i Ukraina som förklaringar till varför.

Vad gäller om utdelningsproblemen är åtgärdade per sista september 2022 anser Postnord att rimliga krav bör ställas på tillförlitligheten i perspektivet av covid-19, den ryska invasionen av Ukraina och det säkerhetspolitiska läget. Vidare framför operatören att det sker en ökad smittspridning i Europa, kriget i Ukraina fortskrider och med anledning av det kan Postnord inte lova eller bekräfta att operatörens problem är åtgärdade till den sista september 2022, skriver Postnord.

Men PTS är inte nöjda och kräver nu alltså att Postnord säkerställer att postverksamheten bedrivs så att den "tillgodoser rimliga krav på tillförlitlighet".

Beslutet kan överklagas.

Annons

Annons