Den globala e-handeln leder till ökad pristransparens, vilket i sin tur gör att e-handelsföretag som sÀljer i flera lÀnder har ingen eller liten skillnad pÄ sina priser i de olika lÀnderna. Det Àr en av slutsatserna i ett akademiskt Paper som skrivits av Albert Cavallo, docent vid Harvard Business School. Han har analyserat hur "flerkanaliga ÄterförsÀljare", som exempelvis Walmart, har reagerat pÄ uppkomsten av Amazon.com. Detta kallas nu för "Amazon-effekten", skriver Reuters.
91% av Amazons priser desamma
Bland annat nÀmner Cavallo att 91 procent av Amazons priser Àr desamma i olika lÀnder. Motsvarande siffra i den fysiska handeln sÀgs vara 78 procent, men i de fall som en prisskillnad förekommer sÄ ligger denna oftast bara pÄ runt fem procent i snitt.
HÀr hemma i Sverige sÄ var HUI:s vd Jonas Arnberg inne pÄ samma spÄr redan 2015. Han skrev dÄ en vÀllÀst krönika för Ehandel.se, dÀr han beskrev just hur den ökade pristransparensen hade drivits pÄ av den ökade e-handeln.
LĂS ĂVEN: Krönika: Prisökningarnas tid Ă€r förbi
Amazon-effekten hÄller inflationen nere
Den amerikanska arbetslösheten uppges för nĂ€rvarande ligga pĂ„ 3,9 procent, medan landets ekonomi samtidigt upplever en stark tillvĂ€xt. Den kombinationen ska ha medfört att detaljhandelsföretag fĂ„tt lĂ€gre marginaler, dĂ„ de Ă€r snabbare att Ă€ndra sina priser. Exempelvis fann Cavallo att Walmart mellan 2016 och 2018 ofta Ă€ndrade sina priser i e-handeln nĂ€r det gĂ€llde produkter som lĂ€tt kunde hittas Ă€ven pĂ„ Amazon.Â
Orsaken Àr enligt Cavallo att prisförÀndringarna hos nÀtjÀttarna styrs av algoritmer som idag gör att det gÄr mycket snabbare att justera sina priser efter konkurrenterna, Àven i de fysiska butikerna. Cavallo menar alltsÄ att slusatsen Àr att e-handeln löpande pÄverkar prisbildningen i all handel, eftersom kunderna jÀmför priser online med priser i fysiska butiker. Detta Àr alltsÄ vad han kallar "Amazon-effekten" och slutsatsen Àr att denna i sin tur bidrar till den lÄga inflationen under de senaste Ären.