I början av juni berättade vi om hur Helsingborgs Dagblad gav sig in i e-handelns värld med sin e-handelsplats Shoppia. Här skulle man satsa på lokal e-handel och ge butiker i nordvästra Skåne en plattform för att sälja sina produkter på nätet.
I augusti lanserades sajten i full skala och den har redan lockat till en hel del köp. Fram till och med september har försäljningen inbringat runt 500 000 kronor i intäkter till Helsingborgs Dagblad. En start man får vara nöjda med.
– Absolut. Och det har även varit hyfsad trafik på sajten, säger Tina Nybom, marknadschef för HD till tidningen Medievärlden.
Det finns en gräns
Så här långt har man ett 60-tal handlare anslutna till e-handelsplattformen, men det finns plats för fler. Man säger dock att det finns en optimal gräns för antalet säljare på sajten, inte för egen del, men för de anslutna säljarnas skull.
– Idealet är nog att ligga på omkring 150 stycken. Blir det för många riskerar kanske vissa att försvinna i utbudet, säger Tina Nybom som inte heller ser några tecken på att försäljningen skulle sjunka.
Och skulle den hålla i sig betyder det inkomster på drygt 6 miljoner per år för den skånska dagstidningen. Och det på något som kräver motsvarande tre heltidstjänster för den dagliga driften.
Med tanke på den utveckling med minskade annonsintäkter och färre prenumeranter som drabbat tidningsbranschen hårt är det en välkommen inkomstkälla. Och förutom att locka till sig fler handlare har HD ytterligare planer för framtiden.
– Det är fullt möjligt att göra något för den lokala citykärnan här i Helsingborg till exempel. Men det är ingenting vi planerar. Vi har dock flera idéer hur vi ska utveckla innehållet och vårt erbjudande mot konsumenterna, säger Tina Nybom.
Källa: Medievärlden