ANNONS

Hela listan: Här e-handlas det mest under Black Week

Karin Haglund
Och detta klickar konsumenterna på.

Stockholmarna handlar mest, robotar tar över hemmen och seniorerna spenderar mer än de unga vuxna. Klarna har presenterat sin data för Black Week 2025 och siffrorna visar tydliga regionala skillnader i köpmönster.

ANNONS

Betallösningsföretaget Klarna, som hanterar cirka hälften av den svenska e-handelsvolymen, har sammanställt statistik för försäljningen under Black Week fram till fredagsmorgonen. Datan visar att Stockholms län toppar listan över nätförsäljning per capita, med ett index på 115 (där 100 utgör riksgenomsnittet).

Det innebär att stockholmarna handlat för 15 procent mer än snittet i riket. På andra plats återfinns Norrbotten med ett index på 106. Längst ner i listan placerar sig Västernorrland och Kalmar län, båda med ett index på 89.

Statistiken visar även på skillnader i vad konsumenterna lägger i varukorgen beroende på geografi. De mest populära kategorierna per region listas nedanför.

Region

Index

Kategori

Stockholm

115

Kläder och skor

Norrbotten

106

Sport- och fritidsprodukter

Uppsala

100

Underhållning

Östergötland

99

Underhållning

Halland

97

Smycken och accessoarer

Gävleborg

98

Sport- & fritidsprodukter

Södermanland

98

Underhållning

Jönköping

97

Hem och trädgård

Skåne

95

Kläder & skor

Örebro

95

Barnprodukter

Blekinge

94

Elektronik

Kronoberg

94

Hem och trädgård

Dalarna

93

Sport- och fritidsprodukter

Jämtland

93

Sport- och fritidsprodukter

Gotland

91

Underhållning

Västerbotten

91

Underhållning

Värmland

90

Elektronik

Västernorrland

89

Sport- och fritidsprodukter

Kalmar

89

Underhållning

Data från måndag 24 november till fredag 28 november kl 06.00.

Äldre handlar mer än unga

En tydlig trend i årets statistik är åldersfördelningen. Åldersgruppen 28–43 år (millennials) står för den största delen av kakan med 40 procent av omsättningen. Därefter följer gruppen 44–59 år med 32 procent.

Noterbart är att konsumenter över 60 år (15 procent) står för en större andel av försäljningen än åldersgruppen 18–27 år (14 procent).

Hemautomation och gaming driver försäljningen

På produktnivå märks en förskjutning mot hemautomation. Kategorin robotgräsklippare har ökat med 85 procent jämfört med föregående år. Även robotdammsugare klättrar på topplistorna, där modellen Dreame X40 Ultra placerar sig bland de sex mest klickade produkterna.

Robotdammsugare och robotgräsklippare är några av de mest intressanta klättrarna under årets Black Week. De visar hur konsumenter passar på att investera i hushållsteknik som sparar tid och förenklar vardagen, kommenterar Karin Haglund, konsumentexpert på Klarna.

Gamingsegmentet är fortsatt starkt. Sony PlayStation 5 är den mest klickade produkten totalt, och lanseringen av Nintendo Switch 2 samt nya tillbehör har bidragit till att kategorin tar större plats på topplistan än tidigare år.

Topp 5 mest klickade produkter under Black Week 2025:

  1. Sony PlayStation 5
  2. Apple AirPods 4
  3. Apple iPhone 17 Pro Max
  4. Samsung Smart TV TQ65QEF1
  5. Apple AirPods Pro 3
ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se