Search
Close this search box.
ANNONS

Hem till gården - nya e-handlaren startar stort och siktar högt

Gustav Dellback, grundare och vd på Dellback.se
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

"Målet är att mer än dubbla vår försäljning varje år".

ANNONS

Förra veckan rapporterade vi om Dellback.se, som prisades som årets nystartare på näringslivsgalan Guldstänk i Västerås. Vi hörde av oss till grundaren Gustav Dellback för att höra hur det gick för den nystartade "gårdsbutiken på nätet" under det första riktiga verksamhetsåret. Men också för att höra om planerna framåt.

Det är ju en tuff marknad där ute. Dagligvaruhandeln på nätet är på frammarsch, men tar också många former och ingen verkar riktigt kunna utmana den traditionella handeln än. Och här finns det utmaningar.

Det är en marknad med några få större aktörer och vår största utmaning är att vi både är en grossist, där vi säljer till de aktörerna, men också har en e-handel där det är en utmaning att nå ut. Att det finns stora konkurrenter känns inte så farligt, säger Gustav Dellback till Ehandel och fortsätter:

Det handlar snarare om att det inte finns en utbredd vana att handla mat på nätet. Många gör fortfarande så att de lägger beställningen digitalt, för att sedan åka till butiken och hämta upp varorna. Man handlar inte mat på nätet i dag på samma sätt som man til exempel handlar kläder och schampo. Där finns en större utmaning.

Ni balanserar alltså både på ett grossistben och ett e-handelsben, hur är planerna att det ska se ut långsiktigt? Vilka ben vill ni stå på?

Det kan upplevas som lite spretigt när man tittar på det utifrån. Men det centrala vi gör är att vi samlar alla småskaliga, lokala producenter under samma tak. Vi har även börjat få in lite europeiska producenter från Italien och Grekland, men primärt kommer det mesta från Sverige. Men de har samma utmaningar gemensamt.

De är jättebra på att producera, men hinner inte alltid med att sälja. De har kanske inte den digitala kunskapen heller och blir helt ensamma med logistiken. Så vi samlar dem och hjälper dem nå utanför sin närregion, där de annars lätt fastnar. I dag kommer säkert 80 procent av vår försäljning från grossistledet, men hur det ser ut om tio år är svårt att säga.

Alldeles oavsett har Dellback storslagna planer. Det första riktiga verksamhetsåret har givit mersmak och långsiktigt vill man få alla att "tänka Dellback" när man tänker på lokalt producerad mat. Oavsett om man är producent, butikskedja eller konsument.

"Vi har en ambitiös plan"

Bolaget omsatte 4,1 miljoner kronor och gjorde en förlust på 2,6 miljoner. Ett resultat av att man byggt för en större framtid redan nu.

Vårt mål är att bli den naturliga samlingsplatsen. Vi har en ganska ambitiös plan och har byggt för att sälja betydligt mer än vad vi gör i dag. Så vi måste sälja mer för att nå lönsamhet, helt enkelt. Och utvecklingen har varit bra. Sen har vi bättre marginaler än andra e-handlare, eftersom vi säljer till dem.

Hur mycket ska ni öka omsättningen framåt?

Det är jättesvårt att ge någon prognos i dagsläget på hur mycket vi kommer att öka. Men målet är att mer än dubbla vår försäljning varje år och hittills håller vi det, med god marginal.

Har ni drabbats av alla prisökningar, eller har arbetet med lokalt och småskaligt gjort att ni klarat er undan?

Absolut har det drabbat oss också. Även priserna på maten har börjat gå upp, även om det inte riktigt slagit igenom på samma sätt som mycket annat. Det är svårt att säga var det landar. Sen är det klart att när kriget bröt ut kanske folk fick ett lite annat fokus än att köpa delikatesser. Men det är svårt att säga var det tar vägen. Jag tror i alla fall att skillnaden i pris mellan det jag kallar för "den fejkade lågprismaten" - som inte innehåller så mycket mat egentligen - och vårt segment kommer att minska.

Hur stressad blir du med ett nystartat bolag, med höga ambitioner, över den här situationen när allt blir så mycket dyrare?

Jag känner mig mindre stressad än om jag hade haft ett etablerat företag som nått sin limit och låg och kämpade med marginalerna. Vår framtid kommer att avgöras mer utifrån hur vi tar oss ut på marknaden. Och den är inte så konkurrensutsatt i dagsläget, säger Gustav Dellback.

Dela artikeln: