ANNONS

Hemleverans skjuter i höjden trots tuff månad: "Global osäkerhet"

Karin Brynell, vd
"Starka jämförelsetal".

Svenskarnas aptit för att köpa mat på nätet fortsätter att växa. Trots en total nedgång för dagligvaruhandeln i mars, orsakad av fjolårets tidiga påsk, ökade e-handeln med hela 7,5 procent jämfört med samma månad förra året. Särskilt hemleveranserna tog ett rejält kliv framåt, enligt färska siffror från Svensk Dagligvaruhandel.

Medan den totala försäljningen i dagligvaruhandeln backade marginellt med 0,3 procent i mars jämfört med mars 2024, visade e-handeln styrka. Den stora vinnaren var hemleverans, som ökade med hela 11,1 procent. Även upphämtning i butik (click & collect) visade en positiv utveckling med en ökning på 3 procent. Samtidigt minskade försäljningen i de fysiska butikerna med 0,6 procent. E-handelns totala andel av dagligvaruförsäljningen landade på 4,5 procent i mars.

ANNONS
ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se