Hennes digitala produkter gör succé: ”Extremt mycket framtid”

"Inget lager, inga leveranstider och gratis frakt".

I augusti förra året skrev vi om Jennie Jonsson som då just hade lanserat sin e-handel för e-handlare, Digital Entreprenher Shop. Där säljer hon allt från packmaterial till olika kurser för både befintliga och aspirerande e-handlare.

När vi hör av oss igen för att se hur det gått sedan dess är det en positiv Jennie som berättar om vad som blivit en mycket framgångsrik affär.

Annons

Digital Entreprenher flyter på och det som har tagit över den mesta tiden av mitt jobb är de större digitala produkterna, som också är e-handel. Tjänsterna har tagit över den stora delen av min försäljning, säger hon till e-handel.

Även om man ibland kan få en lite annan bild nu i lågkonjunkturen så är e-handel fortsatt hett. Något som återspeglar sig i försäljningen.

Det jag har märkt nu är att ännu fler vill ha steg för steg-guiden från start till mål. Den större digitala produkten. Onlinekursen med allt du behöver för att lansera din e-handel och få grunderna till en lönsam affär har i dag över 150 deltagare. Sedan har fortsättningskursen marknadsföring för e-handlare runt 40 deltagare i dag.

"Många vill ha friheten"

Att sälja just digitala produkter har också sina fördelar, inte minst på sista raden.

Jag ser extremt mycket framtid i den affären för både e-handlare och företagare. Det är större marginaler och produkter. Samtidigt behöver du inte ha ett lager, någon fysisk hantering, inga leveranstider och frakten är gratis, säger Jennie Jonsson.

Vilka är det som eftersöker de här tjänsterna, är det e-handlare som står i startgroparna eller redan befintliga aktörer?

Det är en mix. Dels av den som har företag och förstår att hygienfaktorn i dag är att du behöver sälja på nätet. Vissa är inte där än. B2C-aktörerna är lite bättre men inom B2B är det jättemånga som knappt vet hur man kommer igång. Sedan är det också de som är lite trötta på sitt jobb och fill ha den friheten som rätt e-handel och rätt digitala produkter kan ge dem. De kanske vill starta något vid sidan av jobbet och ha som sidobusiness just nu, för att sedan bli deras jobb i framtiden. Många vill ha den friheten efter pandemin.

En uppfriskande bild i en tid då vi sett många e-handlare falla ifrån den senaste tiden. Men det finns alltså ett tryck underifrån och ett stort sug efter att starta e-handel, trots omvärldsläget.

Annons

Märks det någon oro bland dina kunder, eller att de är lite avvaktande givet omvärldsläget?

Jag tycker inte att de är avvaktande på något sätt. Visst kan man märka av lite lugnare perioder som i januari och februari. Men gör man på rätt sätt och jobbar på kan man fortfarande få bra försäljning. Många är nog rädda bara för bilden som målas upp hela tiden. Men det kommer ju lågkonjunkturer så där vart åttonde år. Ska du ha ett företag långsiktigt måste du ju klara av det också, du kan aldrig komma undan dem.

"Bara skrapat lite på ytan"

Exakt vad omsättningen och resultatet landar på för Jennies bolag under 2022 är ännu inte helt fastställt. Det rör sig dock i trakterna om 1,2 miljoner kronor lönsamt. Men det riktigt stora resultatlyftet är att vänta i år, just tack vare satsningen på digitala produkter.

Jag skulle vilja att fler företagare tittar på den här delen. Till exempel en frisör skulle kunna sälja in ett paket med en föreläsning om hur man lockar sitt hår. Det glömmer man direkt när man lämnar salongen. Man behöver bara hitta rätt produkt och fundera över: Var står idealkunden i början av sin resa, vad är målet och vad kan du göra för att den ska nå dit? Då kan svaret lika gärna vara digitala produkter som kanske också visar hur du använder de fysiska produkterna.

Det finns också mycket marknadsandelar att ta här på hemmaplan, då den delen av branschen fortfarande är lite i sin linda.

Försäljningen av digitala produkter och kurser är en extremt stor marknad i USA, men här hemma har vi nog bara skrapat lite på ytan än så länge.

Vad är utmaningarna med att sälja digitala produkter?

Man kan tro att det är jättelättsålt, men det är det inte. Det är till exempel svårt att visa produkten, så då får man vara bra på att beskriva den istället. Eller ha mockups, exempelvideos och så vidare. Men också pröva olika typer av försäljningsformer, som till exempel e-maillistor, avslutar Jennie Jonsson.

Annons