Hennes e-handel kickstartade

Det började som enstaka kursträffar för att hjälpa människor till bättre hälsa, men förvandlades snabbt till ett företag med potential att utmana marknadsjättarna. Med Payson som samarbetspartner växlar Ulrika Davidsson upp på tillväxtresan.

”Har du funderat på att göra det här online istället?” 

Det är kväll strax före jul 2014. Kokboksförfattaren och receptkreatören Ulrika Davidsson håller på att packa ihop sina saker efter en fullsatt kväll med kostrådgivning, när tjejen som hjälpt henne med evenemanget ställer frågan. Ulrika inser att det är dags att pröva nytt för att möta den växande efterfrågan: 

Det är lite av en solskenshistoria: Då – för sex år sedan – var det inte självklart att starta bolag online, men jag blev nyfiken och började kolla upp möjligheterna att köra mina kurser digitalt. Den 9 december 2014, innan jag skulle borda ett plan för en semesterresa, lade jag ut den första länken till ’Ulrikas kickstart steg 1’, en kurs för 998 kr. När planet landade ett par timmar senare hade redan 160 personer anmält sig!

Medlemsklubb krävde ny teknik

Sedan dess har Ulrika Davidssons bolag växt snabbt och är i dag, med sitt onlineerbjudande av tjänster inom allt från kost, näring och matlagning, en stor spelare på den svenska marknaden. 

I februari 2020 var det dags att lansera en ny medlemsklubb – Ulrikas Hälsovärld – som erbjuder recept, tips och inspiration. Med ett rullande medlemskap kan företaget ge service till kunder som inte längre behöver kurser för att gå ner i vikt, men som vill få hjälp att fortsätta en hälsosam livsstil. 

Personlig relation med Payson

För ett klubbmedlemskap är det naturligt att betala med rullande, automatiska dragningar, och företaget sökte därför en ny betalleverantör. Valet föll på Payson, som kunde erbjuda en ekonomiskt fördelaktig betallösning, med ett brett utbud av betalningsalternativ – allt från fakturabetalning för enstaka kurser till abonnemangsbetalning. Det blev starten på ett tätt samarbete:

”Vi uppskattar den personliga relationen med Payson och lyhördheten för våra önskemål om utveckling. Redan från start har deras inställning varit tillmötesgående, där de snarare har frågat hur de kan anpassa sig efter vår affär, än att vi ska pressas in i färdiga lösningar”, säger Ulrika och ger exempel på hur Payson har hjälpt till med utveckling av viktiga funktioner:

För oss är det viktigt att våra kunder kan byta betalkort eller ändra något annat, utan att behöva registrera sig som medlem på nytt och därmed riskera att förlora sparade recept som är kopplade till det gamla kontot. När vi påpekade det, fixade de snabbt problemet. Payson förstår vår affär och vad som är viktigt för oss.

Gör det lättare att behålla kunder

Att kunna erbjuda lösningar för återkommande kortdragningar, utan att kunden ska behöva ta ett nytt köpbeslut varje månad, gör det lättare att behålla kunder, menar Ulrika: 

”Till skillnad från våra främsta konkurrenter, vill vi erbjuda våra kunder valfrihet – både möjligheten att köpa enstaka kurser och att teckna sig för abonnemang på ett klubbmedlemsskap.”

En betallösning att växa med

Coachning via Facebook-grupper och livesändningar är kärnan i verksamheten, men Ulrika Davidsson utvecklar hela tiden nya erbjudanden, där samarbetet med Payson är en viktig del i arbetet med att fortsatt säkra en positiv kundupplevelse.

"Vi vill ha en leverantör som vill vara med på vår resa – för vi kommer att växa jättemycket de kommande fem åren! Då måste vi ha ett betalsystem som hänger med" , säger Ulrika och tillägger:

Möjligheterna med digitaliseringen är fortsatt stora. Ta bara en sådan sak som att jag har haft en livesänd cook along tillsammans med våra kunder tidigare i år – för ett år sedan var det ingen som gissade att Anna i Alingsås och Kristina i Kiruna skulle vilja betala för den tjänsten. Jag ser massor med möjligheter för framtiden!

Vill du också öka din försäljning med en välkänd betallösning – läs mer om Payson här!