ANNONS

Hennes e-handel når hela världen - nu siktar hon mot fyra miljoner

Emma Sjödin

"Var mer eller mindre panik".

ANNONS

Den svenska designern Emma Sjödin, som sedan 2008 driver e-handeln Design Emma Sjödin där hon säljer inredningsprodukter tryckta med egenmålade bilder, har skapat sig en trogen bas med kunder och återförsäljare. Men 2020 hade kunnat bli ett rejält hack i kurvan. Starten blev nämligen en aning svettig.

I början av våren 2020 var det mer eller mindre panik. Jag hade tagit hem mycket på lager, då flera stora mässor var inbokade. Och jag hade många beställningar från återförsäljare. Det löste sig dock då i stort sett alla mina återförsäljare ville ha sina beställningar och betalade i tid. Jag har väldigt lojala och fina kunder, säger Emma Sjödin till Ehandel.com.

Men med en väletablerad e-handel lyckades hon hålla affären flytande och välmående.

Jag bestämde mig för att satsa på det som jag kunde fortsätta att arbeta med, sociala medier och privatkunder i nätbutiken. Privathandeln ökade också något på grund av att kunderna inte kunde handla lika enkelt i fysiska butiker.

Och tillsammans med framgångsrika samarbeten med sina ambassadörer på Instagram och ett gäng duktiga fotografer, som tog högkvalitativa bilder till hemsidan, så blev avslutningen på året desto roligare. Det rundades nämligen av med en rekordbra julhandel.

Målsättningen långsiktigt är att nå en omsättning på 4 miljoner kronor innan 2022 och hon har kommit en god bit på väg.

Jag är inte riktigt där, men inte heller långt ifrån. Däremot har jag den senaste tiden lagt grunden för en ännu högre och snabbare tillväxt. Jag har byggt en stabil grund med fler anställda. Tidigare hade jag en, nu har jag fem deltidsanställda som kan jobba efter behov. Jag har också byggt upp en pack och plock-yta, där flera av mina anställda jobbar självständigt. Jag har även bytt ut flera av mina producenter, vilket inneburit både högre kvalitet och sänkta produktionskostnader, berättar Emma Sjödin och fortsätter:

Omsättningen för 2020 landade på 2,3 miljoner. Hittills i år ligger den på 2,5 miljoner kronor, så det blir nog en liten ökning. Det har varit lite stiltje i de fysiska butikerna, men troligtvis blir hösten och julen bra. Jag tar det med ro, för jag vet att 2022, då händer det, då är jag redo!

Kunder från hela världen

Samtidigt har e-handeln gjorts redo för långväga kunder. Numer finns flera valutor tillgängliga i webbshoppen, bland annat dollarn.

Jag kan i princip ta emot beställningar från hela världen. Först och främst är det kunder från Europa som handlar, men jag har också fått order från USA, Kanada, Australien, Sydamerika och Ryssland. Kunder som i princip uteslutande har hittat mig på Instagram. Nu har till och med butiker börjat upptäcka mig. På senare tid har jag fått två nya återförsäljare på Nya Zeeland, berättar hon.

Under hösten 2021 väntar dessutom en tur till vårt västra grannland, Norge, för att besöka en rad återförsäljare.

Jag har många fina kunder i Norge. Både privatpersoner och butiker. De har stöttat mig under Covid-19-krisen och jag vill ge lite kärlek tillbaka. Under loppet av en vecka ska jag besöka flera fina återförsäljare och vara i deras butiker för att möta kunderna. Både gamla återförsäljare och nya. Sedan ska en av mina vänner och Instagram-ambassadörer, Eva M. Aasheim, som driver kontot Levepaalandet, arrangera en Instagramträff med mina ambasadörrer. Det ska bli väldigt trevligt, avslutar Emma Sjödin.

Nils Lund
nils@ehandel.se