Hennes e-handel nära en halv miljon efter en månad: ”Äntligen!”

"Vi kommer nog att som minst passera 5 miljoner".

Den som har varit med ett tag i e-handelssvängen är kanske bekant med Anna Benson, som sedan tidigare är aktiv med e-handelsföretaget Smålandsgran.se. Det har vuxit kraftigt de senaste åren och är i dag, enligt egen utsago, Sveriges största julgransaktör.

LÄS ÄVEN: Smålandsgran.se sålde 100 000 granar - satsar på dubbelt upp

Annons

Men Smålandsgran är bara ett av de projekt som Anna Benson är sysselsatt med. Hon driver även By Benson, ett varumärke inom design och trädgård. För en tid sedan lanserade varumärket en egen e-handel och sedan dess har försäljningen gått spikrakt uppåt.

Ja, online har vi sålt för nästan en halv miljon på mindre än två månader. Vi lanserade vår nya sajt i början av sommaren och har gått från 0 i omsättning på sajten till nu nästan en halv miljon. Det här var samtidigt som trädgårdskollektionen också lanserades. Innan dess sålde jag mestadels jultillbehör, säger Anna Benson till Ehandel.

Vilka produkter är det som främst efterfrågas?

Vattenslangen i naturnära färger med textil på utsidan säljer fantastiskt bra. Vattenkannan och skottkärran är också storsäljare. Trädgårdsklädseln, och så vidare och så vidare. Jag tror att ”någon” har längtat efter detta. Att vända upp och ner på trädgårdssverige är kul!

By Benson tog sin början när Anna Benson och resten av teamet på Smålandsgran inte kunde hitta några tillräckligt kvalitativa julgransfötter att sälja. Då började hon designa egna julgransfötter och det ena ledde så småningom till det andra och i dag består företagets julkollektion av cirka 80 produkter.

Sex år efter starten har företaget - utöver en egen e-handel och en ny trädgårdskollektion - dessutom ett hundratal återförsäljare.

Min passion är att vara kreativ. Oavsett om det är ett nytt företag, en duk som ska fyllas eller böcker som ska skrivas. Att skapa är min terapi. By Benson är min kreativa sida presenterat i ett bolag och varumärke. Där får mina idéer ett tak att finnas under och växer upp i bolaget som egna kollektioner. Att skapa är det mest stimulerande som finns.

På vilket sätt skiljer ni er från andra varumärken inom samma segment?

Annons

För trädgårdskollektionen var jag så trött på alla skrikande och plastiga färger. Vattenslangar och andra trädgårdsprodukter som man bara ville gömma undan. För mig ska det harmonisera, vara vackert för ögat. By Bensons trädgårdsredskap vill du inte gömma undan. Produkternas färger förenas med naturen och dess omgivning. Utan att kvalitet och funktion påverkas. Äntligen! Min passion för trädgård är mycket stor och det är så på tiden att redskapen också är vackra och återigen harmoniserar.

Anna Bensons vision är att By Benson ska erbjuda kvalitet, funktion och design i ett. Hon minimerar användandet av plast och använder endast förpackningar gjorda av återvunnet papper. Samtliga produkter är framtagna tillsammans med “några av landets mest framstående trädgårdsmästare”. Och Anna Benson borde veta vad hon pratar om - hon är nämligen själv uppvuxen med en mamma som är trädgårdsmästare och en pappa som är jordbrukare.

Nu hoppas hon att den kommande julsäsongen ska ge ytterligare ett lyft i By Bensons försäljning.

Vad räknar du med att omsätta i år?

Vi kommer nog att som minst passera 5 miljoner vilket blir en dubbling men vågar jag hoppas på en tredubbling? Maybe. Vi håller dessutom på att lansera internationellt och har en trevlig efterfrågan från hela Europa. Vi fortsätter växa tillsammans med alla återförsäljare och fantastiska kunder, både online och offline, säger hon, och avslutar:

Jag är otroligt privilegierad med ett fantastiskt team som gör underverk och vi bygger i fantastiskt takt. Utan dem ingen framgång.

Annons