Hennes e-handel slog 21 miljoner – räknar med att dubbla i år

"Vi kikar inte så mycket på vad konkurrenter gör".

Cecilia Ortmark Söder bodde i tre års tid i Koreas huvudstad Seoul och fick under den tiden upp ögonen för landets internationellt kända produkter för hudvård. Området blev något av en hobby för Cecilia, som efter hemkomsten i Sverige bestämde sig för att sälja koreanska skönhetsmärken till konsumenter i Sverige.

En smart idé, skulle det visa sig. År 2019 kom GlowID, som Cecilias e-handelsföretag heter, upp i en omsättning på 21 miljoner kronor. Samtidigt levererade man ett resultat på cirka en miljon kronor. Bolaget distribuerar varumärken som Klairs, Hyggee och By Wishtrend i Sverige och agerar dessutom även återförsäljare i den egna nätbutiken.

Annons

Tanken var att sidan främst skulle sprida kunskap om koreansk hudvård, men i dag har satsningen växt till en omfattande e-handel, berättar GlowID i ett pressmeddelande.

Under 2020 beräknas omsättningen nära på dubblas och landa på runt 40 miljoner kronor. Till det förväntar sig företaget ett positivt resultat på cirka 6 miljoner kronor. Bolaget arbetar för närvarande med att utveckla kundupplevelsen på sin hemsida och har bland annat lanserat ett lojalitetsprogram.

Vi har växt ungefär i samma takt varje år, det vill säga dubblat omsättningen varje år, och det ser ut som att vi dubblar omsättningen även nästa år. Det kan bero på ett flertal saker; vi har delvis utökat vårt team med fler personer och jobbat mycket med att få rätt person på rätt plats. Vi fortsätter att fokusera på ett fåtal märken som vi är väldigt kunniga om samt håller fortsatt en relativt smal distribution vilket gör att vi kan fokusera och planera varje kampanj väl tillsammans med återförsäljarna samt utbilda dem ordentligt i varje märke, säger Cecilia Ortmark Söder till Ehandel.

Hur ser du på konkurrensen inom ditt segment? Det finns ju en rad andra aktörer inom samma nisch.

Vi ser våra märken som långsiktigt hållbara hudvårdsmärken som vi verkligen älskar och står för. Vi har tagit in dem för deras kvalitet, innovation och värderingar gentemot människor, djur och natur och fokuserar mer på kvalitet än kvantitet. Vi vill kunna stå för varje produkt vi säljer och är därför väldigt selektiva.

Den starka tillväxten till trots menar Cecilia Ortmark Söder att företaget hellre ser en lägre omsättning och färre varumärken, än en snabbare ökning av försäljningen på bekostnad av kvaliteten.

Vi fokuserar därför på att bygga de märken vi har ännu starkare och kikar inte så mycket på vad konkurrenter gör utan fokuserar på att göra det vi gör bäst. Vi kommer att lansera fler märken men i långsam takt och efter noggranna urval. Vår styrka ligger i just dessa urval och att man som kund kan känna sig trygg i att vi väljer endast det allra bästa och inte tar in något endast för att det är ett koreanskt märke.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!