Hennes varumärke tog världen med storm – lyfts i ELLE och Vogue

"Har tagit på mig löparskorna".

Varumärket Miss Oxford, som tar fram egendesignad inredning, silversmycken och accessoarer, startades i fjol av skåningen Sofie Breslin.

När första kollektionen släpptes i november spreds ordet om det nya märket snabbt och brett. Utländska tidningar som brittiska Interior of design, Vogue och norska ELLE har bland annat lyft nykomlingen.

Annons

Jag trodde aldrig att min design skulle få ett sådant genomslag och publicitet som den faktiskt fick. Att bygga ett varumärke tar tid, men där jag är idag med Miss Oxford känns fantastiskt, säger Sofie till Ehandel.

LÄS ÄVEN: Exklusiv intervju: 2,5 miljoner kronor med hållbarhet i fokus

I början fick Sofie ta hjälp av andra företag för att driva försäljning online, men nu när Miss Oxford släppte sin andra kollektion lanserade man samtidigt sin egen e-handelssajt, Miss-oxford.com.

Sedan dagen då Miss Oxford startade har allt gått i en rasande takt. Jag blev en av de utvalda som Design Talent av Formex, där man får en given monterplats på Sveriges största mässa, och fick möta återförsäljare från hela Sverige.

Men när Covid-19 tog fart och allt stängdes ner försvårades kontakten med återförsäljarna. Miss Oxford har därför drivit sin försäljning på ett möbelföretags externa e-handel, men nu har vi äntligen en egen e-handelsbutik.

Har du någon erfarenhet av e-handel sedan tidigare?

Ja, jag har drivit en webbutik under sju år på externa plattformar. Skillnaden idag jämfört med för tio år sedan är att det idag finns olika sätt att bygga en webbshop på och det gör att vem som helst, oavsett erfarenhet och bakgrund, kan starta e-handel. Men när mallen är klar ska drivet, kreativiteten och designkunskapen adderas och detta är något som man måste ha i sig. Det kan man inte köpa, och det är med dessa inre verktyg som man kan skapa något magiskt med sin e-handel.

Hur kommer det sig att du startade varumärket Miss Oxford?

Annons

Kreativiteten, visionerna, skapandet och drivet är något som funnits i min själ sedan födseln, men något jag inte har vågat att utveckla och trott på. Men sedan kom en dag då jag förstod att livet faktiskt kan ta slut redan vid 29 års ålder. Jag var med om ett allvarligt trauma då jag väntade mina tvillingar. Ena moderkakan lossnade och både mitt och mina barns liv hängde på en skör tråd. Jag minns den tidiga morgonen då jag vaknade upp, efter att jag varit nedsövd, såg mina barn och förstod där och då att livet är en gåva och bara något som är till låns ett tag.

Sedan den dagen har min syn på livet ändrats och jag ser allt med andra ögon. Jag har nu inte tid att fokusera på sånt som inte ger mitt liv glädje och positiva minnen. Och känslan att ”inte våga” finns inte längre. Det var också här, tiden efter mitt trauma, som jag började kreera och skapa igen i vuxen ålder.

I Norden har vi flera starka designvarumärken som tagit fart internationellt, men det är inget som skrämmer Sofie. Hon tror att Miss Oxfords design och formspråk "går sin egna väg" och det är det som kommer att urskilja varumärket på den skandinaviska designmarknaden.

Det finns en fin strategiplan för Miss Oxford, men det är viktigt att växa sakta och stabilt.

Var kommer namnet "Miss Oxford" ifrån?

Jag började spåna en kväll på ett företagsnamn som skulle kunna passa. Jag såg framför mig en kvinna, några centimeter längre i själen än alla män med en pondus och självkänsla som inte gick att ta miste på. Hon satt där runt ett stort bord med alla män, och kände sig bekvämare än någonsin. Jag var fast besluten att namnet skulle börja med ”Miss” och sedan kom det… ”Oxford”… Miss Oxford föddes den kvällen.

I år är Sofies mål att "hitta sin givna plats i konsumentens sökrutin" och bli ett varumärke som kvinnor vänder sig till för att "påminnas om hennes inre styrka". Sofie har många olika planer, idéer och mål för Miss Oxford, men utmaningen är att hitta tid till allt.

Utmaningarna för Miss Oxford just nu är att allt har hänt så snabbt, från att jag designat i min ensamhet till att stora inredningsbloggar och tidningar har hört av sig, varumärket fått stor spridning på sociala medier och att efterfrågan från konsumenterna har slagit mina förväntningar. Miss Oxfords design har uppmärksammats snabbare än vad jag någonsin kunde ana, säger hon och avslutar med:

Men jag har tagit på mig löparskorna och är så redo att driva Miss Oxford mot nya höjder.

Annons