Heta trenden i e-handeln – kategorin rusar: ”Naturligt”

Många vill bjuda hem vänner istället för att käka ute.

Klarna är här med sin årliga rapport The Checkout. Den bygger på data om produkter som ofta hamnar i varukorgen.

En tydlig trend är att svenskarna satsar allt mer på middagsbjudningar och hemmamys i lågkonjunkturen. Och därmed också på produkter som matchar dessa aktiviteter. Det kan exempelvis röra sig om dukningsdetaljer, drinktillbehör – och hemmabio-utrustning.

Annons

Trenden kallas för ”Host with the Most”.

Ökade kostnader gör att många har mindre att spendera på dyra nöjes- och utekvällar. Då blir det naturligt att hitta andra sätt att skapa minnesvärda sociala upplevelser inom budget, vilket många nu gör genom att bjuda hem vänner och familj till såväl hemmabio som drinkkvällar eller varför inte våffelfika lagom till våffeldagen, kommenterar Karin Haglund, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Flasköppnare är hett!

I listan över trendande ”Host with the most”-produkter hittar vi de produkter, vars frekvens i varukorgen har ökat mest. Men ökningarna baseras på olika månader, efter januari som är jämförelsemånaden, under 2023. Klarna väljer dock ändå att beskriva ökningarna en talande trend för vår samtid. Du hittar listan nedan.

Tio trendande “Host with the Most”-produkter i Sverige (under specifika månader 2023 jämfört med januari samma år):

  • Flasköppnare (+121 % i maj)
  • Champagneglas (+160% i maj)
  • Korkskruv (+41% i maj)
  • Essentiella oljor (184% i augusti)
  • Sugrör i glas (+375% i augusti)
  • Ishink (+115 i juli)
  • Långa ljus (+89% i maj)
  • Minikyl (+97% i juni)
  • Smart Frame-TV (+173% i augusti)
  • Fairy lights (+105% i augusti)

Annons