Search
Close this search box.
ANNONS

Historien om Lyko.se - "man ska inte digitalisera allt"

VD:n Rickard Lyko
Izabella Borowska
izabella@influens.se

Dela artikeln:

Fick sin fรถrsta order 2003.

ANNONS

Precis innan andra vรคrldskriget brรถt ut hรถll Rickards farfar pรฅ att lรคra upp sig till frisรถr i Polen. Nรคr han nรฅgra รฅr senare lyckades ta sig ut ur landet hamnade han i Vansbro, i Dalarna.

Rickards mamma, pappa och syster blev alla frisรถrer och drev tillsammans en salong som enkelt dรถptes till "Hรฅr och skรคgg". Efter ett tag kom Rickards pappa i kontakt med ett hรฅrvaxvarumรคrke i Australien som han sedan importerade till Sverige och sรฅlde pรฅ salongen.

Sen kรถpte min pappa en dator som han anvรคnde pรฅ salongen, och samtidigt bรถrjade han fรฅ upp intresset fรถr hemsidor. Han skapade en fรถr salongen som dรฅ kallades "Hรฅr och skรคgg" men fick domรคnen "Lyko.se". Dรคr bรถrjade han skriva om mig och min syster, men รคven sรฅnt som rรถrde salongen och det nya vaxet frรฅn Australien, berรคttar Rickard Lyko pรฅ eventet eTail Nordic i Kรถpenhamn.

Pรฅ den tiden fanns inte Google men dรฅ anvรคnde man Altavista istรคllet och dรคr sรถkte nรฅgon pรฅ hรฅrvaxmรคrket och fick dรฅ upp Lyko.se. Personen kontaktade min pappa och frรฅgade om han kunde kรถpa vaxet frรฅn "Hรฅr och skรคgg" och min pappa svarade att det sjรคlvklart var mรถjligt om personen รถverfรถrde pengar till hans bankkonto fรถrst.

Dรฅ, 2003, fick Lyko.se sin fรถrsta order. Fram till 2005 hรถlls familjen sysselsatta med att skicka vaxet till alla som hรถrde av sig, till slut gjorde han om sin hemsida till en e-handel. Dรฅ kunde kunderna lรคgga bestรคllningar och checka ut direkt pรฅ sajten.

Rickard tog ekonomiexamen 2008, men dรฅ det inte var sรคrskilt lรคtt att hitta jobb bestรคmde han sig fรถr att satsa pรฅ Lyko.se istรคllet.

Samtidigt tรคnkte jag "om jag ska gรถra det hรคr sรฅ mรฅste det bli stort", jag kunde ju inte flytta hem till vรฅr lilla by igen efter att ha studerat i fyra รฅr. Jag var tvungen att lyckas. Sรฅ jag ringde min syster och sa att hon ska ta alla sina pengar, belรฅna lรคgenheten och investera i min e-handelsidรฉ som skulle bli en succรฉ. Jag ringde รคven min mamma och sa samma sak, bad dem att ta ett lรฅn och satsa pรฅ Lyko.se med mig.

Sagt och gjort, Rickard flyttade hem och bรถrjade jobba med salongens e-handel. Han slickade kuvert, skrev allt fรถr hand och delade pappersark i tre, fรถr att dra ner pรฅ kostnaderna. Det viktigaste var att dra upp trafiken pรฅ sajten, sรฅ det var det han behรถvde gรถra.

Det รคr skillnaden mellan e-handel och fysisk butik. Om du bara รถppnar en e-handel kommer ingen att hitta till den, men om du รถppnar en fysisk butik sรฅ kommer minst en person se den nรคr de passerar fรถrbi.

"Vi hade tur"

Lyko.se fortsatte att vรคxa med รฅrens lopp. Mellan 2013 och 2014 inkom ett bud frรฅn ett annat fรถretag, som ville kรถpa upp Lyko. Men familjefรถretaget var inte intresserade, de ville inte ta emot en massa pengar, utan i stรคllet se hur lรฅngt de sjรคlva kunde ta Lyko. Men trots familjens "tack, men nej tack" fortsatte fรถretaget pรฅstridigt att fรถrsรถka lรคgga beslag pรฅ Lyko.

Dรฅ svarade jag dem "okej vi รคr intresserade, men dรฅ vill vi kรถpa upp er istรคllet".

Jag hade dรฅ inga pengar nรคr jag fรถreslog detta pรฅ fredagskvรคllen, men jag visste att vi brukade fรฅ in en del order pรฅ mรฅndagar sรฅ att det skulle trilla in lite dรฅ i alla fall. Och det var sรฅ vi jobbade hela tiden egentligen, fรถr lagret och vรฅra behov vรคxte hela tiden snabbare รคn vรฅr inkomst.

Fรถretaget som ville kรถpa upp Lyko under 2014 hade tidigare kรถpt upp ett annat skรถnhetsfรถretag som startade under 2000. Det fรถretaget fรถrsรถkte under 2000 sรคlja sina skรถnhetsprodukter online, men det var alldeles fรถr tidigt. Dรฅ fanns det ingen sรฅdan efterfrรฅgan pรฅ nรคtet, dรคrfรถr bรถrjade fรถretaget att satsa pรฅ fysiska butiker.

Det visar bara att vi, Lyko, kanske inte var sรฅ bra pรฅ just e-handel utan att vi hade tur med att hamna rรคtt i tiden.

Att kรถpa upp detta fรถretag skulle alltsรฅ ge oss en fysisk nรคrvaro och ge dem en e-handel. De la tid och pengar pรฅ att lรคra upp sin personal, utveckla sin organisation och fรถrbรคttra sina butiker medan vi la pengar pรฅ marknadsfรถring som skulle ge trafik till sajten. Sรฅ nรคr vi kรถpte upp fรถretaget dรถpte vi om alla deras butiker till Lyko, vilket i sin tur gav Lyko.se mer uppmรคrksamhet.

Sรฅ rullade Lyko ut sin omnikanal, som sedan dess vuxit i takt med fรถretaget. Och grรคnserna mellan online och offline har hela tiden suddats ut allt mer.

Men nu har skรถnhetsbolaget kommit till en punkt dรคr de inte รถppnar fler fysiska butiker.

Just nu avvaktar vi med att รถppna fler enheter fรถr att se var det ska ta vรคgen. Man investerar vรคldigt mycket tid i nya butiker, sรคger Rickard till Ehandel.

Omsรคttningsmรคssigt gรฅr vi mer mot online, men vรฅrt fokus lรคgger vi lika mycket online som offline.

"Var inget strategiskt beslut"

Fรถr nรฅgra รฅr sedan gick Lyko in i Norge och fรถrra รฅret blev det dags fรถr Finland. Tillsammans stรฅr de fรถr cirka 15 procent av Lykos totala omsรคttning. Och sรฅ sent som i tisdags gick Lyko รคven in pรฅ den danska marknaden.

Jag mรฅste sรคga att nรคr vi gรฅr in i ett nytt land sรฅ gรถr vi det vรคldigt light. Vi bรถrjar med att รถversรคtta sajten och testa oss fram lite. Vi gรถr ingen stor lansering pรฅ det sรคttet liksom, sรคger Rickard och tillรคgger:

Idag har vi inga butiker pรฅ den finska och danska marknaden, men vi har en i Norge och dรคr tรคnker vi nog รถppna fler i framtiden. Vi har gรคrna butiker i alla lรคnder som vi finns i, men allt tar sin tid. Vi har liksom inte bestรคmt oss hur mycket online och hur mycket offline vi ska ha, vi รคr beredda pรฅ bรฅda hรฅll hela tiden men vi tycker att offline tillfรถr mycket och bygger varumรคrket.

Nรคr andra fรถretag lanserar pรฅ en ny marknad brukar de gรถra en stor grej av det, varfรถr firar inte ni pรฅ samma sรคtt?

Vi gillar inte att fira. Vi vill hellre gรถra jobbet fรถrst och prata om det sen. Men jag tror att det รคr mycket sรฅnt i en digital vรคrld, man vill fรฅ "buzz" kring allt man gรถr, men det gillar inte vi.

Skulle Lyko kunna bli "online only" en dag?ย 

Nej. Vi ska fortsรคtta att mรถta kunderna i fysisk form. Det tror jag absolut. Och trots att vi inte har fysiska butiker pรฅ andra marknader, fรถrutom en butik i Norge, sรฅ finns vi dรคr รคndรฅย ganska mycket. Vi bygger ut vรฅr kundtjรคnst jรคttemycket, och dรคr finns ett mรถte med en fysisk person frรฅn Lyko. Men jag tror inte att man ska digitalisera allt. Tekniken ska fรถrbรคttra upplevelsen, inte ersรคtta.

Lร„S ร„VEN:ย Lyko expanderar e-handeln till Danmark

Den hรคr gรฅngen fick dock Lyko en ny domรคn i Danmark, Lykoshop.dk.

Det รคr fรถr att ett annat fรถretag รคger Lyko.dk, men vi รคr i fรถrhandlingar med dem. Vi vill byta till Lyko.dk senare, men vi ville finnas pรฅ den danska marknaden redan nu, fรถrklarar Tom Thรถrnblom, kommunikationschef pรฅ Lyko.

Varfรถr blev Danmark sist av de nordiska lรคnderna?

Man hรถr sรฅ mรฅnga historier om att det รคr svรฅrt i Danmark, att de har en helt annan kultur dรคr, sรฅ det har nog pรฅverkat oss. Men det var inget strategiskt beslut, vi gjorde ingen jรคtteanalys innan. Vi hรถrde รคven att Norge skulle vara det svรฅraste landet, sรฅ dรคrfรถr gick vi in dรคr fรถrst. Vi tรคnkte att det kanske inte รคr sรฅ mรฅnga som vรฅgar sig pรฅ Norge, om det รคr sรฅ svรฅrt, svarar han.

"Hundratals recensioner om dagen"

Det som รคr en utmaning fรถr Lyko just nu รคr enligt Rickard att "att vรคxa med kvalitet".

Det รคr svรฅrt att vรคxa i den fart vi vill, men det som รคr utmaningen egentligen รคr att behรฅlla kulturen i bolaget, att vara nรคra kunden och lyssna pรฅ dennes behov. Sรฅ att vรคxa med kvalitet hade jag sagt.

Men det som ocksรฅ har tillfรถrt en del jobb รคr fรถretagets nรคtverk "Lyko social" som vรคxer sรฅ det knakar.

Lร„S ร„VEN: Lyko lanserar Facebook-kopia โ€“ ska locka till fler kรถp

Lyko social tillfรถr jรคttemycket till varumรคrket, men det รคr svรฅrt att hantera sรฅ mycket data och samtidigt fรฅ det att fungera bra. Vi har fรฅtt feedback frรฅn vรฅra kunder att det hjรคlper dem att fรฅ en tydligare bild av vad det รคr fรถr produkter vi sรคljer. Mycket tack vare alla recensioner i nรคtverket, fรถr det รคr ju klart att man tror mer pรฅ privata recensioner. Men vi skulle heller aldrig hinna recensera 55 tusen produkter.

I dag har vรฅra produkter mellan 150 och 200 bilder och recensioner och vi fรฅr in hundratals recensioner dagligen, avslutar Rickard Lyko.

Dela artikeln: