Hjärtats e-handelsboss om nya lagret: ”Snabbare och smidigare”

"Vi kan skapa virtuella e-handelslager över hela landet".

Som vi rapporterat vill Ica-ägda Apotek Hjärtat bli ännu snabbare och effektivare på e-handel.

Därför krokar man arm med logistikbolaget Grey Orange. Leverantören ska hjälpa apoteket med lösningar kring automation på det nya e-handelslagret. Och det öppnar i september i Norrköping.

Annons

Genom samarbetet fortsätter vi att automatisera våra logistikflöden och lägger därmed grunden för nästa generations e-handelserbjudande. Vi har valt Grey Orange, då det är ett innovativt och spännande företag, som ligger i teknikens framkant, skrev Hjärtat i ett pressmeddelande på torsdagen.

"Helt rätt förutsättningar"

Ehandel bestämde sig för att ta reda på mer om satsningen. Och Hjärtat skickade då fram Eric Lundberg, som är apotekets vd.

Satsningen innebär att vi kommer att implementera Grey Orange's automationslösning på vårt nya e-handelslager i Norrköping. Det gör det möjligt för oss att växla upp graden av automation på vårt lager – och det ger oss även helt rätt förutsättningar för att på sikt kunna skala upp i framtiden, säger Eric Lundberg till Ehandel och fortsätter:

Samarbetet ger oss dessutom möjligheten att börja använda oss av automation för orderplock ute på apoteken. På så sätt kan vi utveckla dem som e-handelshubbar.

Senaste året har Hjärtats online-försäljning ökat kraftigt, enligt Eric Lundberg. Därför behöver man effektivisera och optimera lagerhanteringen – för att klara framtidens utmaningar. Och det nya e-handelslagret i Norrköping är lösningen.

Det nya lagret möjliggör fortsatt expansion och utveckling av e-handelserbjudandet, samt ökar leveranskapaciteten. Vi kommer att förbättra kundupplevelsen genom snabbare och smidigare leveranser, säkra kvalitet och vi kommer även att kunna erbjuda ett bredare sortiment.

Snabb uppskalning

Med den nya leverantörens hjälp kan Hjärtat automatisera lagret "stegvis under pågående produktion". Och det är unikt, enligt Eric Lundberg.

Dessutom erbjuder de intressanta systemlösningar, som innebär att vi kan skapa virtuella e-handelslager över hela landet – och därmed också skapa ett kunderbjudande i världsklass. Vi kan också snabbt skala upp och anpassa oss till framtidens kundbehov.

Annons

Han betonar ett e-handeln är en allt viktigare del av Hjärtats affär. Man vill möta kunderna där de är. De viktigaste komponenterna är hemleverans, click & collect och fysiska butiker.

Med det sagt är e-handeln väldigt viktig då många kunder föredrar att handla på det sättet och då är det viktigt att vi fortsätter att utveckla vårt online-erbjudande så att vi alltid håller oss relevanta för kunden.

Han lyfter även fram Hjärtats lokala erbjudanden, för att höja kundnöjdheten några snäpp till.

Ett exempel är vårt "samma kväll-erbjudande", som innebär att totalt fem miljoner kunder i Stockholm, Göteborg och Malmö har möjlighet att beställa hem varor och få leveransen samma kväll.

Vad blir nästa steg i er e-handelssatsning?

Nu har vi fullt fokus på att flytta till det nya lagret och att växla upp automationen, och vi vill fortsätta att hjälpa kunderna till en bättre hälsa och förenkla deras vardag genom att stärka den "digifysiska" (digital-fysiska reds. anm.) affären, säger Eric Lundberg.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!