H&M fortsätter att ösa in stålar i secondhand-plattformen

Så mycket pengar satsar klädjätten i secondhand-uppstickaren.

Sellpy låter privatpersoner rensa ur sin garderob och lägga kläderna i en påse som bolaget hämtar. Sedan säljs plaggen vidare på plattformen. Säljaren får generellt 40 procent av försäljningsvärdet per vara.

Sellpy, grundat 2014, har sedan ett par år tillbaka haft H&M i ryggen som storägare, med ett aktieinnehav på hela 80 procent.Och nu pumpar klädjätten in ännu mer pengar i e-handelsplattformen, rapporterar Breakit.

Annons

Totalt rör det sig om en riktad nyemission på 75 miljoner kronor, där H&M går in med 73,9 miljoner. Sellpy omsatte i fjol 700 miljoner kronor, med en förlust på -13,6 miljoner kronor.

I våras lyfte H&M fram Sellpy som en framgångsfaktor i jättens portfölj, då plattformen bidrog till vinstökningen. Rörelseresultatet landade i Q2 på 725 miljoner kronor, mot 458 miljoner under Q1, med stark draghjälp från plattformen.

Annons