H&M tar över Sellpy – ska lanseras internationellt

Second hand-startupen mot nya marknader.

H&M investerar tungt i second hand-plattformen och Sting-alumnen Sellpy. Snabbväxaren grundades 2014, har gått från tre till 500 anställda på fyra år och nu är det dags för nästa steg, nämligen den tyska marknaden.

Det är kul att få jobba ännu närmare H&M framöver och med deras stöd kommer vi investera i fortsatt tillväxt, fortsätta utveckla kundupplevelsen och även lansera Sellpy i Tyskland under nästa år, säger Michael Arnör, medgrundare och vd på Sellpy.

Annons
Annons

Sellpy ökade under 2018 sin omsättning med 36 procent till 117 miljoner kronor och är i dag Sveriges största e-handel för second hand. H&M-Gruppen har förbundit sig att inom ett par år investera 60 miljoner kronor och kommer att sitta på runt 74 procent av aktierna när alla investeringar är gjorda. Prislappen för ägarandelarna landar på 92 miljoner kronor. Dessutom investeras ytterligare 40 miljoner för internationell expansion.

LÄS ÄVEN: H&M stoppar in nya miljoner i second hand-tjänst

I och med H&M:s övertagande så lämnar investeringsbolaget Propel Capital, som är kopplat till Sting.

Det är väldigt roligt att ha fått följa Sellpys utveckling på nära håll från första början och ha sett, inte bara hur fint bolaget har utvecklats under åren, utan även grundarnas personliga framsteg. Vi är väldigt glada och stolta över att i ett tidigt skede i någon mån fått bidra till deras fantastiska utveckling och tillväxt, säger Pär Hedberg, grundare och vd på Sting.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!