ANNONS

H&M lägger ner nästa hållbarhetssatsning - "lägre än förväntat"

Daniel Ervér, vd för H&M-gruppen
Efterfrågan styr.

Modejätten H&M har bestämt sig för att lägga ner sin uthyrningsverksamhet, H&M Rental. Beslutet innebär att initiativet kommer att fasas ut från samtliga butiker där det tidigare erbjudits, under det första kvartalet 2025. Det skriver Impact Loop.

Kundintresset och efterfrågan för Rental har varit lägre än vad vi först förväntade oss, säger Pima Platin, presschef på H&M, till sajten.

ANNONS

H&M Rental lanserades ursprungligen 2019, med premiär i flaggskeppsbutiken på Sergels Torg i Stockholm. Tjänsten, som var exklusiv för H&M-medlemmar, erbjöd initialt möjligheten att hyra plagg från företagets Conscious Exclusive-kollektioner, inklusive brudklänningar, och senare breddades utbudet.

För närvarande är det inte möjligt för kunder att se den tidigare uthyrningskollektionen online; besökare på den relevanta webbsidan möts av meddelandet "PAGE NOT FOUND".

Beslutet att avveckla Rental kommer i en tid då det även skett andra förändringar kopplade till H&M:s verksamhet och hållbarhetsarbete.

I fjol lades H&M:s innovationshubb The Laboratory ned i tysthet. Satsningen, som grundades 2016 och hyllades av tidigare vd:n Helena Helmersson, skrotades efter att den nya vd:n Daniel Ervér tillträtt. The Laboratory fungerade som en experimentverkstad för nya idéer och affärsmodeller, ofta med fokus på hållbarhet, och inkluderade en tidig investering i textiltåtervinnaren Renewcell, som senare gick i konkurs.

Dessutom meddelades i augusti 2024 att H&M även lägger ner Afound, företagets outletverksamhet. Anledningen uppgavs vara att efterfrågan varit för låg, delvis för att varumärken i högre utsträckning använder sina egna kanaler för rea.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se