H&M testar smarta speglar – vill bjuda på ny butiksupplevelse

"Från provrummet till kassan".

Modejätten H&M meddelar nu att man testar ett nytt grepp i en av sina butikskedjor, närmare bestämt COS som har runt 270 butiker på närmare 50 marknader. Tanken är att göra shoppingupplevelsen mer personaliserad men också roligare. E-handeln knyts även ihop bättre med butiken.

I ett pilottest i USA så rullar man nu ut en hel del ny teknik till COS-butikerna. En stor del ska vara smarta speglar som inte bara ska finnas i provrummen, utan även ute i butikerna.

Annons

I provrummen ska speglarna identifiera de kläder som tagits med in och ska provas, för att kunden ska kunna se relaterade plagg eller andra färger. Den smarta spegeln ska även kunna ge personliga styling-rekommendationer.

Under hela 2022 kommer vi att testa en ny friktionsfri och personlig shoppingupplevelse – från provrummet till kassan. Detta initiativ är ett naturligt nästa steg i H&M Groups långa historia av innovation, där vi använder teknologi för att upptäcka nya sätt att njuta av mode, säger Alan Boehme, CTO på H&M Group, i ett pressutskick.

Den första butiken som pepprats med den nya tekniken ska ligga i Beverly Hills i Kalifornien. Och förutom i provrummen så ska det alltså även finnas smarta speglar ute i butiken. Dessa ska finnas till för att exempelvis snabbt kunna prova plagg virtuellt, utan att ta sig till provrummen.

Och även om det hela är ett test så ska man inte stanna vid en butik.

Med COS Beverly Hills har vi i första hand sett hur vår kundupplevelse kan höjas med tekniska förbättringar. Som ett resultat kommer dessa innovationer att rullas ut i flera av COS amerikanska butiker i år, säger Lea Rytz Goldman, vd för COS.

Annons