ANNONS
Marcus Hartmann

H&M:s balansgång: Kan Fast Fashion och klimatmål gå hand i hand?

H&M, en av världens största modekedjor, står inför en komplex utmaning: att förena sin affärsstrategi med sina uttalade hållbarhetsmål. Företaget har länge kommunicerat ambitiösa planer för att minska sin miljöpåverkan, men samtidigt signalerar de en ökad satsning på "fast fashion" – en modell som traditionellt sett är förknippad med hög konsumtion och resursanvändning.

I sin senaste rapport för första kvartalet betonar H&M nämligen att de har "förenklat organisationen och blivit snabbare på att anpassa sig till nya trender och skapa ett mer relevant sortiment." Denna formulering väcker frågor om huruvida företaget prioriterar snabbrörliga modetrender framför långsiktig hållbarhet. Kritiker menar att en ökad fokus på "fast fashion" oundvikligen leder till ökad produktion och konsumtion, vilket motverkar ansträngningarna att minska klimatavtrycket.

ANNONS
ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se