ANNONS

Högsta försäljningen någonsin - firar efter Black Friday

"Logistiken har fungerat perfekt".

Trots signaler om en dämpad köpfest på den svenska marknaden redovisar Elgiganten en ökning av försäljningen under årets Black Friday-period. Hemelektronikkedjan uppger att kampanjen resulterade i den högsta försäljningen i företagets historia.

ANNONS

Kampanjen inleddes den 14 november med en förhandsstart för kundklubben och intresset höll i sig fram till själva Black Friday, som blev företagets försäljningsmässigt största dag någonsin. Sett till hela kampanjperioden ökade omsättningen med 20 procent jämfört med föregående år.

Vi kan summera en fantastisk Black Friday där kunderna strömmat in för att göra bra deals. Logistiken har fungerat perfekt och vi har haft gott om varor för att möta den höga efterfrågan. Många kunder har börjat sin köpresa online och hämtat varorna i butik, medan andra handlat direkt i varuhusen – den flexibiliteten har varit avgörande för framgången, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten.

Försäljningsökningen omfattade flera produktkategorier. Mobiltelefoner, surfplattor, tv-apparater och datorer tillhörde de varor som sålde mest. Även vitvaror samt komponenter och tillbehör visade tillväxt.

Elgiganten noterar att försäljningen ökade både mot privatpersoner och företagskunder, där företagsförsäljningen utmärkte sig jämfört med tidigare år. Enligt kedjan drevs intresset delvis av ny teknik, såsom produkter med AI-lösningar och smarta funktioner.

Teknikutvecklingen går i ett rasande tempo, drivet av innovativa produkter med AI-lösningar och smarta funktioner som gör vardagen lättare. Den nya tekniken blir bara bättre och mer tillgänglig för varje dag, vilket gör att konsumenterna ser Black Friday som ett perfekt tillfälle att investera i det senaste eller uppgradera hemmets nuvarande teknik, säger Niclas Eriksson.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se