Hon åkte till Uganda för att sedan lansera sin egen e-handel

"Ville göra något som faktiskt bidrog"

Välgörenhet och inredning blev en lyckad kombination för Mirja Kollberg, som valde att starta sitt e-handelsföretag Northmans i slutet av 2016. Utöver att vara en webbshop som säljer heminredning och design skänks också en del av köpesumman till välgörenhetsorganisationer.

Det hela startade med att jag ville göra något som faktiskt bidrog till någonting. Jag var lite less på ekorrhjulet. Det kändes inte riktigt meningsfullt att bara lyfta en lön, säger hon.

Annons
Annons

Innan Mirja tog klivet ut i ett eget företag jobbade hon på detaljhandeln Gallerix. Det var också där som hon fick inspiration till sin nuvarande e-handel. När företaget samlades för att diskutera hur de skulle kunna bidra till välgörenhet berättade dåvarande vd:n om sina upplevelser som volontär på skolan och barnhemmet Ssenyange Education Project i Uganda.

När vi satt där och pratade så kände jag att det är det här jag vill göra, jag vill vara med och på riktigt kunna bidra. Man kan verkligen göra mycket.

Då kom nästa tanke. Företag - vad kan jag? Jo, jag kan detaljhandel och marknaden för heminredning. Och det smidigaste sättet att nå ut är via en e-handel. Det var då jag tänkte att jag flätar ihop det.

Mirja startade Northmans utan att ha någon tidigare erfarenhet från e-handelsbranschen. Genom att leta information på nätet och på olika forum tog hon reda på hur hon skulle gå tillväga.

Jag kunde på riktigt ingenting. Det har ju varit, och är, min största utmaning att komma in i e-handelsbranschen. Jag skrapar på ytan men försöker alltid att grotta ner mig för att förstå helheten. Men ju mer man jobbar med det desto mer lär man sig.

Ger pengar varje månad

Northmans hemsida fungerar på det sättet att det står angett hur mycket av pengarna som doneras till välgörenhet vid varje produkt. Som kund kan man välja vilken organisation man vill ge till och även "runda upp" summan.

Många bolag ger engångsbidrag och det hjälper ju, men sen hamnar organisationen igen i en tidspress att kunna betala framåt. Signar ett bolag upp sig, då vet organisationen på ett ungefär vad som kommer in varje månad.

Även små summor kan bidra med mycket och det är något som Mirja gärna vill förmedla till kunderna via sociala medier.

Annons
Annons

Den här månaden har vi samlat ihop 1650 kronor till Hungerprojektet. Den summan kan räcka till att 16 kvinnor får lära sig att läsa, skriva och räkna. Det man också har märkt är att när man ger kvinnor i utvecklingsländer chansen till självförsörjning så går det faktiskt snabbare framåt.

I Uganda är till exempel grundskolan gratis, men för att gå där finns kravet att barnen måste ha skoluniform.

En skoluniform kostar 45 kronor. Det är verkligen små summor för oss. För 190 kronor, kan du ge en månads utbildning för en elev, med boende och mat. När man får reda på det så känns det ännu mer att man verkligen bidrar med något. Du kan få mycket för det vi kanske spenderar på en middag.

I dagsläget bidrar Northmans med pengar till sex olika gräsrotsprojekt i länder så som Indien, Tanzania, Uganda och Sydafrika.

Innan jag lanserade Northmans så åkte jag ner till organisationen Ssenyange i Uganda och bodde där i sex veckor. Man såg exakt vart pengarna gick, att de kommer fram. Jag lärde mig väldigt mycket och kom dem väldigt nära.

"Man måste våga ta risken"

Som ensam ägare sköter hon hela kedjan med allt från sortiment till marknadsföring, hemsidan och kontakt med kunderna. Att vara ett litet företag har både sina fördelar och nackdelar, menar hon.

Jag har gått på nitar. Men det är så det är. Vågar man inte testa olika saker då kommer man ju inte heller framåt. Man måste våga ta risken och så lär man sig på vägen.

Förra året omsatte hennes e-handel cirka 600 000 kronor, vilket var en ökning på 46 procent sen året innan dess.

Fördelen med att Northmans är ett litet bolag är att jag är närmast kunden. Jag kan agera direkt om jag märker att det är något som flera kunder har tagit upp och jag har fått jättefina dialoger med många kunder.

Pressade priser och ökad konkurrens

En ständig utmaning menar Mirja är konkurrensen med större företag som har lägre priser på samma varor. Även Amazons förutspådda intåg på den svenska marknaden tror hon kan ha att göra med en allt tuffare marknad där priserna redan nu börjar pressas.

Det är en förändring på marknaden som gör att det blir ännu tuffare för oss mindre företag, som inte har ett investmentbolag i ryggen. Där har man muskler till att ta marknadsandelar, även om man går back. Företagen förbereder sig och nu verkar det vara marknadsandelar som är prio.

Hon tycker också att det är spännande med ny teknik som kommer in i branschen, så som Augmented Reality (AR), som hon tror kan vara standard inom cirka tio år.

Det kliar lite i fingrarna, det är något som jag gärna vill vara med på.

Just nu säljer Northmans heminredning till den svenska marknaden, men vill på sikt gärna finnas i flera av de nordiska länderna. I framtiden är det fokus på att fortsätta utöka sortimentet.

För mig har det varit en fantastisk resa att påbörja. Framåt, när Northmans har växt ytterligare, är det dags att ta in någon mer.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!