ANNONS

Hon återupplivade miljonbolaget - nu gör de succé på nätet

20-åriga Sofie Karlsson köpte upp konkursboet Home by Sweden

"Har medvetet valt att bli en e-handelsverksamhet".

ANNONS

Den 16 april försattes inredningsföretaget Home By Sweden AB i konkurs. Bolaget hade varit aktivt sedan 2013 och enligt den senast inlämnade årsredovisningen hade man en omsättning på drygt 8,7 miljoner kronor och ett positivt resultat på 2000 kronor.

Men konkursboet gick inte i graven, utan räddades av familjen Karlsson från Ronneby. Eller rättare sagt av Sofie Karlsson, som övertalade sina föräldrar till affären.

Jag såg på Facebook att ett företag i Älmhult hade gått i konkurs. Jag har alltid varit intresserad av design och inredning och kände till Home By Sweden sedan tidigare. Så när jag såg detta kände jag att det var en möjlighet för mig att komma igång som entreprenör, berättar Sofie för Ehandel.

Så jag tog kontakt med konkursförvaltaren och gjorde en utvärdering. Då kändes det som en väldigt bra startpunkt, att komma igång. Det var lite enklare att ringa leverantörerna och berätta att man hade tagit över ett konkursbo än att försöka starta en helt ny kontakt.

Innan familjen bestämde sig för att genomföra affären ringde de upp alla leverantörer och kollade läget, ifall det fortfarande skulle finnas möjlighet till ett samarbete med Home By Sweden.

Majoriteten av alla leverantörer var hur positiva som helst. Då kändes det som en bra grund, när leverantörerna var lite på vår sida, säger Sofie.

Var det svårt att övertala dina föräldrar till att göra det här tillsammans med dig? 

Nej, det var det inte. Jag kom med en rätt så utformad analys. Även fast att det låter som en spontan impuls, det här med Facebook, så var det ändå rätt så genomtänkt.

Sen har mina föräldrar en lagerverksamhet sedan tidigare, så det var ju ingen jättestor omställning. Sen så tror jag att de var lite glada att de fick vara med, säger Sofie och skrattar.

Den 24 september återupplivade familjen e-handelsbutiken Homebysweden.se, och nu driver trion företaget tillsammans.

Samma dag som vi lanserade så kände jag "gud vad skönt". Då kändes det som att man äntligen gick lite i mål, även fast det bara var början. Men då kunde vi bocka av den första etappen som avklarad. Nu har vi gått in i en ny fas och det är superkul. Vi märker att kunder hittar till vår sajt mer och mer för varje dag.

Första veckan sa vi att om en person lägger en order, så ska vi va nöjda. Men vi har fått mycket, mycket mer än det. Så försäljningen är över förväntan, och vi är jättenöjda.

Hur har ni delat upp rollerna på företaget? 

Jag sköter allt det tekniska och administrativa samt inköp och sociala medier. Allt som kan skötas via datorn helt enkelt. Jag studerar i Göteborg, och mina föräldrar och vårt lager finns i Ronneby. Därifrån skickas alla produkter, så mina föräldrar packar och svarar ibland på kundtjänstfrågor.

Men vi pratar ju med varandra, så vi hjälps åt i vissa frågor. Ibland kan det vara en fördel att tre par ögon ser över en sak från olika perspektiv.

Varför försattes Home By Sweden i konkurs? 

Det kan inte jag svara på. Det finns givetvis alltid anledningar till konkurs. Vi gissar att det var de fasta kostnaderna som rörde till det. Därför har vi valt att hålla dem så låga som möjligt genom att till exempel endast finnas på nätet, säger Sofie och förklarar:

De förra ägarna hade en stor butik bredvid IKEA i Älmhult samt webbshop. Men vi har valt att inte ta över butiken så vi har inga kostnader kopplade till lokal eller butikspersonal. Vi har medvetet valt att bli en renodlad e-handelsverksamhet.

För att Home By Sweden inte ska gå samma öde till mötes igen har trion tagit fram ett "hemligt vapen". Det som ska göra dem unika i en bransch med många konkurrenter är att ge kunderna en personlig shoppingupplevelse, "precis som det känns när man shoppar i en fysisk butik".

När man kommer till en butik får man hjälp av trevlig personal som kan göra ens dag och sedan får man ofta sina grejer fint nedpackade så de inte skadas på väg hem. Det vill vi ge via e-handeln.

Vi kommer inte att sälja produkter som har till exempel 8 till 12 veckors leveranstid. Det som vi säljer ska finnas tillgängligt. Vi levererar allting fraktfritt, för när vi satte oss ner och började prata så kom vi snabbt fram till att det är det som man ofta stör sig på. Att frakten ska kosta. Så frakten är alltid gratis, men returfrakten kostar. Sen när man beställer från oss så packar vi in alla grejer i silkespapper, så som man gör i butik, och vi lämnar små handskrivna kort i varje beställning.

Vad blir Home By Swedens nästa steg? 

Vi kommer att jobba mycket med call to action-kampanjer, främst för att bygga upp en kundbas. Vi kommer självklart också jobba på att visa att vi finns, och i framtiden skulle vi vilja expandera sortimentet, avslutar Sofie.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se