Search
Close this search box.
ANNONS

Hon säljer succébolaget - och startar konkurrent direkt

Karin Bjärle lanserar tre nya varumärken efter försäljningen av PS of Sweden
Nils Lund
nils@ehandel.se

Dela artikeln:

Tar upp kampen mot sin egen skapelse.

ANNONS

Karin Bjärle gjorde succé med ridsportsvarumärket och e-handeln PS of Sweden. Bolaget fick ett enormt genomslag förra året och växte omsättningen från 49 till 96 miljoner kronor, lönsamt dessutom. Men nu har hon sålt sin skapelse till investmentbolaget Eequity.

Jag bestämde mig för att lämna PS of Sweden för ett år sedan för bolaget hade blivit för stort. Jag älskar att bygga företag, men jag gillar inte att förvalta dem – så därför lämnar jag nu över stafettpinnen med varm hand till mina tidigare partners, Eequity, säger Karin Bjärle i ett uttalande.

Men hennes eget företagande slutar inte här. Tvärtom. Nu lanserar hon nämligen tre nya varumärken. Dels modevarumärket Kati Lani, som sedan följs av två DTC-varumärken. Det ena kommer att bli en direkt konkurrent till PS of Sweden.

En av anledningarna till att vi kunnat hålla processen så smidig och snabb är att vi har kunnat återanvända den tekniska arkitektur som vi tidigare skapat tillsammans med Centra. De nya bolagen kommer, precis som PS of Sweden, att sälja 100 procent DTC och utesluta återförsäljning via retail helt. Det har varit ett framgångsrecept som gjort att vi kan skala internationellt samtidigt som vi får kreativ frihet till att skapa varumärken som berör, säger Karin Bjärle.

"Tar bort allt det negativa"

Kati Lani kommer att släppas ut i verkligheten om bara några veckor. Här har man tagit fram ett nytt typ av plagg som helt kommer att eliminera behovet av att bära bh, enligt bolaget själva.

Kati Lani kommer att bestå av lyxiga plagg som samtliga ger stödet som en bh ger men som tar bort allt det negativa och obekväma en bh medför. Varumärket föddes ur tanken att vi borde kommit längre än så 2022, och nu har vi det! Nu har jag också fått grönt ljus att starta min konkurrerande verksamhet till PS of Sweden, som kommer att lanseras i början av nästa år tillsammans med ytterligare ett varumärke inom ridsporten. Framtiden känns helt fantastisk, säger Karin Bjärle.

De övriga två varumärkena kommer att släppas under första respektive andra kvartalet nästa år.

Dela artikeln: