Hon ska göra det som redan finns bättre: ”Skapat en egen marknad”

"Kommer finnas där våra branschkollegor inte syns".

Den 25 januari föddes ett nytt e-handelsföretag. Lanseringen och försäljningen har gått över förväntan och ambitionerna är stora från start - en global expansion väntar inom kort.

Vad säljer företaget? Tänker du. Svaret är tights, toppar och andra träningskläder för kvinnor och den nykläckta aktören heter Success Sportswear, eller SXS som bolaget själv förkortar det.

Annons

Men ännu ett tightsvarumärke? Frågar du dig själv. Du har rätt. Vi har flera etablerade aktörer i Sverige, som bland annat Aim'n, Stronger och ICIW, och nästan en gång i veckan får vi på Ehandel äran att skriva om ett nytt varumärke nischat på just träningstights. Så vi skickade frågan vidare.

Finns det plats för ytterligare en utmanare i branschen? 

Ja, vi ser att det finns plats för fler, säger Amanda Kechmiri, vd och medgrundare av SXS, till Ehandel och förklarar:

Vårt fokus ligger på att skapa ett premiummärke utifrån kvalitet, återvunnet material med vår helt egna design. Det finns inget premiummärke som enbart riktar in sig på träningskläder i Sverige. Den svenska marknaden är vår hemmamarknad och här gräver vi just nu, men SXS ska bli ett globalt varumärke. Vi jobbar redan på att lansera Success Sportswear på många marknader i år.

Konceptet bakom SXS är kort och gott: Ett svenskt premiummärke som designar träningskläder för kvinnor på ett miljövänligt sätt. Företaget använder sig av bland annat återvunnet material och klimatkompenserar för långa transporter, då produkterna tillverkas i Kina. Amanda understryker dock att man har varit noga med att välja ut en fabrik som både är kontrollerad och godkänd av organisationen BSCI.

Vad gör er unika? 

Vi lägger stor vikt vid varenda liten söm. Till exempel så har vi satt en elastisk sömnad i rumpan för att ge ett stöd som upplevs som en pushande effekt. Materialet som vi använder oss av andas och känns som "ett extra lager skinn" mot din kropp, detta för att slippa risken för den instängda känslan som är väldigt vanlig när det kommer till träningskläder, säger Amanda och tillägger:

Till skillnad från många andra företag så profilerar vi oss inte bara som ett träningsvarumärke. Vi har valt att kombinera träning med livsstil, det vill säga att våra kläder är designade för att kunna användas såväl till vardags som till gymmet. Jag skulle vilja säga att kombinationen av premiumkvalité, hållbarhetstänk och en livsstils-design är precis det som gör oss unika.

Annons

Hur ser ni på konkurrenterna? 

Alla dessa etablerade bolag gör ett mycket bra arbete som vi följer med spänning. Att vi blir allt fler inom detta segment är enligt oss bara positivt på, vi har alla vår egna inriktningar, stilar och unika konkurrensfördelar. Men utifrån vårt perspektiv har vi skapat en egen marknad med kläder i ett premium segment som vi anser ligga några hack över konkurrenternas.

Har ni någon strategi för hur ni ska sticka ut? 

Vi kommer att synas på ställen där våra branschkollegor idag inte syns, för att nå målgruppen på ett lite annorlunda sätt. Men mer än så kan jag inte berätta just nu.

Amanda är en av totalt fem grundare. Allt började 2018 när två av delägarna, Rolf och Mikael, träffades av en slump i samband med ett Luciafirande i Spanien. De är båda entreprenörer och efter flera samtal om att driva och bygga bolag bestämde de sig för att göra något ihop.

Med tiden tillkom även Fredrik som är son till Rolf, och han som sin far är en entreprenör med en brinnande själ för att utveckla bolag. Med sig tog han sin gamla klasskompis Magnus, som är ett livs levande IT-geni. Han är den som byggt upp hela vår hemsida.

Bolagsbyggandet började tidigt under 2020, och målet var att starta ett klädmärke.

Rolf har en lång erfarenhet inom idrott och sportkläder. Men varför det blev just träningskläder för kvinnor har till stor del att göra med att de ville ha en produkt som kunde vara gångbar i ett globalt tillväxtperspektiv, och inte bara fungera på en svensk hemmamarknad.

Den första september i fjol rekryterades Amanda in som vd. Men det var inte att bara sätta sig i chefsstolen. Hon fick kliva in som delägare och lägga upp en strategi för SXS, samt ta fram kollektioner och jobba med design.

När jag kom in i bilden satte vi den slutgiltiga planen med att satsa på tights och utveckla den kollektion som vi nu har lanserat. Jag är operativ och drivande i projektet. Bolaget drivs därför utifrån främst mitt entreprenörsperspektiv. Övriga är med som support i min entreprenörsresa, de bidrar med sina erfarenheter som mentorer samt agerar finansiärer.

Vad har du för bakgrund?

Jag startade min karriär hos kedjan O'learys, där har jag bland annat arbetat som driftchef, ekonomiassistent och marknadsassistent. Efter cirka sex år valde jag att byta bransch och hamnade på Nilson Shoes, och därefter startade jag upp min egen content marketing byrå. Där tog vi kort och gott hand om våra kunders sociala medier och ökade deras synlighet i den digitala världen.

Jag har nog alltid vetat att jag vill arbeta inom design men aldrig riktigt förstått hur det ska gå till. När jag blev erbjuden att starta igång det här projektet tillsammans med de övriga delägarna så kändes det helt perfekt. Jag får möjligheten att arbeta inom samtliga områden som jag brinner för - design, marknadsföring, ledarskap och bolagsutveckling. Det är en fantastiskt spännande bransch och jag känner mig förväntansfull och ivrig för vad 2021 mer har att erbjuda.

Hur känns det så här långt då? 

Det är oerhört kul att äntligen ha lanserat produkterna. Vi har fått ett stort intresse för oss som varumärke samt för SXS-produkter. Vi får nog säga att det är över förväntan just nu, men vi har också högt ställda mål för det här året.

Men som alla andra bolag har SXS sina utmaningar.

Att vara ett nytt märke inom en så pass konkurrensutsatt värld som mode och träning är såklart en utmaning. Men vi vet att när allt fler konsumenter faktiskt har ett par SXS-tights i sin garderob kommer tilliten till vårt varumärke att öka. Det är då vi kommer att få betalt för att vi inte har kompromissat med tyg eller design.

En annan utmaning är att nå rätt målgrupp i rätt takt. Vi arbetar med limiterade kollektioner, så det gäller att de skall räcka hela vägen fram till nästa släpp, avslutar Amanda Kechmiri.

Annons