Hon ska leda Åhléns City i Stockholm: ”Modig visionär ledare”

"En drömroll".

Åhléns plockar in Åsa Sånemyr som ny varuhuschef för flaggskeppsbutiken Åhléns City Stockholm. Hon har tidigare varit vd för såväl Hope och Lund Fashion, med varumärkena Flash och Dea Axelssons, och kommer närmast från det egengrundade managementkonsultbolaget New Day Stockholm.

Varuhuschef på Åhléns City Stockholm har alltid varit en drömroll för mig, bland annat då jag tidigare jobbat med varuhuset i egenskap av leverantör och för att jag är en frekvent kund. Jag tycker att Åhléns förändringsresa är superspännande och ser fram emot att få fortsätta utveckla, förnya och leda den ikoniska handelsplatsen som Åhléns City i Stockholm redan är. Jag hoppas kunna bidra med ett nytänkande och affärsinriktat ledarskap som kan inspirera medarbetare och stärka Åhléns Citys varumärke ytterligare, säger Åsa Sånemyr i ett uttalande.

Annons

Hon tillträder sin nya roll den 21 februari med uppdraget att utveckla och förnya varuhuset, som i dag innehåller över 1000 varumärken inom bland annat mode, hem och skönhet. Det tar årligen emot runt 13 miljoner besökare.

Det är fantastiskt roligt att Åsa Sånemyr nu kliver in i rollen som varuhuschef för Åhléns City Stockholm. Åhléns City är en fysisk manifestation av vårt varumärkeslöfte, med målet att alltid ha ett erbjudande och en köpupplevelse i toppklass som möter kundernas behov och drömmar, säger Annica Hagen, vd på Åhléns och fortsätter:

Vi står inför flera spännande utvecklingsmöjligheter som kräver en trygg och modig visionär ledare med passion för förnyelse. Vi är därför mycket glada över att just Åsa, med sitt goda ledarskap och gedigna erfarenhet av kundfokus och varumärkespositionering ska leda arbetet framåt.

Annons