Search
Close this search box.
ANNONS

Hon ville ta hem hotellkänslan - nu tar de sikte på 26 miljoner

Annette Melander Berg (vd) och grundaren Annika Hansson
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

“E-handeln kommer att vara avgörande”.

ANNONS

Vem gillar inte att bo på hotell? Annika Hansson älskade i alla fall upplevelsen så mycket att hon startade ett bolag som har som mål att låta kunderna ta hem känslan av ett boutiquehotell till det egna hemmet.

Företaget som startades 2019 fick namnet Morgan Madison och ska vara inspirerat av New York, men drivs från Helsingborg i Skåne.

Lika mycket som jag älskar att bo på hotell lika mycket älskar jag att komma hem, och med Morgan Madisons produkter kan du njuta av den lyxiga hotellkänslan hemma, berättar Annika Hansson, varumärkets grundare.

Morgan Madison säljer en rad olika produkter inom heminredning och ett stort fokus ska ligga på dofter till hemmet.

Jag vill få fler att tänka på doft på ett nytt sätt och koppla den till upplevelser, se den som en inredningsdetalj, såväl som ett sätt att spegla personligheten, säger Annika Hansson.

Företaget omsätter idag runt 11 miljoner kronor men nu står bolaget inför en större expansion, där e-handeln har en central del. E-handeln står idag för endast runt 15 procent av omsättningen, men det ska det bli ändring på.

Inför 2023 har man anställt en extern vd i Annette Melander Berg, och ambitionen är att varumärket under hösten ska expandera inte bara i Sverige utan även utomlands.

Vi arbetar nu med en stor lansering av nya produkter till hösten, där vår egen e-handel kommer att vara avgörande, säger Annette Melander Berg till Ehandel.

Och planen nu är att öka e-handelsandelen avsevärt.

Vår strategi är 50 procent egen e-handel och 50 procent återförsäljare, onlinebaserade och fysiska. Vi gör nu en satsning på vår e-handel och webb inför lanseringen. Vi har byggt ett eget varumärke och vill kunna driva en del av försäljningen av det via egen webb, säger Annette Melander Berg.

Kan ni berätta lite mer om expansionsplanerna?

Vi gör en lansering av nya doftprodukter, dels på vår hemmamarknad men vi kommer att lansera dem även i USA med fokus på New York-området. Produkterna bygger på ett samarbete med Orrefors, som gör själva glasflaskan till dofterna, och en känd person som ska vara ansiktet utåt, säger Annette och meddelar att namnet kommer att avslöjas i höst.

Kommande räkenskapsår (september 2023 - augusti 2024) räknar Annette Melander Berg med att Morgan Madison når en omsättning på 26 miljoner kronor.

Dela artikeln: