Hoppet faller när handeln står inför årets sämsta försäljningsmånader

Ingen tror på försäljningen just nu.

Svensk Handel presenterade idag resultatet för januaris framtidsindikator. Branschorganisationen tar tempen på detaljhandeln i stort och just nu ska allting backa.

För detaljhandeln som helhet backar alla delkomponenter i framtidsindikatorn i januari, både jämfört med december och jämfört med januari förra året, konstaterar Svensk Handel.

Annons

"Hushållen är dystra"

Detta beror förstås på att januari, också kallad årets fattigaste månad, inte är speciellt upplyftande när det kommer till försäljning.

De första månaderna tillhör normalt sett årets sämsta försäljningsmånader och när hushållen dessutom är dystra är det inte förvånande att handlarna är oroliga – inte minst sett till att framtidsindikatorn i december var lägre än tidigare år, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

"E-handeln utvecklades svagt"

Vanligtvis brukar e-handlarna stå ut som mer positiva inför framtiden men även här ska det se ganska dystert ut under januari. Återigen är det dock lönsamheten som är det stora frågetecknet.

Noterbart är att även e-handeln utvecklades svagt under perioden. Jämfört med januari förra året är det framförallt på lönsamhetssidan som e-handlarna har lägre framtidsförväntningar än tidigare, säger Karin Johansson.

Framtidstron minskar alltså för såväl butiker som e-handel.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!